På Glassmagasinet ved Stortorvet i Oslo er det pyntet til jul. To av de ansatte har inntrykk av at folk har blitt mer miljøbevisste og heller investerer i færre produkter enn å la seg friste til å kjøpe ting de egentlig ikke trenger. Foto: Martha Monasdatter Lynne

Forventer rekordår for Black Friday

En undersøkelse viser at nordmenn ønsker å kjøpe mindre forbruksvarer. Likevel spås det rekordhøy omsetning på Black Friday 29. november.
Torsdag, 21 november, 2019 - 14:26

Ifølge Forbrukerbarometeret er nordmenn, i større grad enn tidligere, opptatt av å kutte ned på eget forbruk. Til tross for en gryende holdningsendring forteller Virke, Handels- og servicenæringens hovedorgansisjon, til TV2 at det mest sannsynligvis blir nok et rekordår for Black Friday i år. I fjor ble det handlet for 3,7 milliarder, i år vil vi trolig handle for enda mer. 

Journalen spurte fem Osloborgere hva de tenker om Black Friday.

Lar seg ikke lure

Malik Al-Arasi (37) handler gjerne på Black Friday hvis det er noe spesielt han trenger, men han er også skeptisk til konseptet. 

– Jeg mener butikkene prøver å lure kundene med prisene sine. Hvis jeg vet hva den opprinnelige prisen var og jeg ser at den faktisk er satt ned på Black Friday, kan jeg kjøpe det. Det er kun hvis jeg trenger noe. Noen ganger er det lett å la seg lure av gode tilbud, og kjøpe ting man ikke trenger. Vi bare kjøper ting, og setter det i skapet, sier Al-Arasi. 


På Stortorvet i Oslo sentrum står Malik Al-Arasi (37) og selger blomster. Al-Arasi tror folk lett kan la seg blende av gode tilbud, og ende opp med å kjøpe ting de egentlig ikke trenger. Selv er han opptatt av å kun kjøpe det han trenger uansett om det selges til nedsatt pris eller ikke. Foto: Martha Monasdatter Lynne

Vet hva hun skal ha

Farzana (24) sier hun har sett seg ut en vare hun skal kjøpe neste fredag. 

– Jeg har tenkt til å kjøpe lasermaskin til hårfjering i ansiktet, sier Farzana, og legger til at hun vil spare flere tusen kroner på å handle varen under Black Friday. 

Farzana mener Black Friday er smart når det er noe spesielt man er på utkikk etter. 


Farzana (24) jobber på Narvesen på Stortorvet. Hun planlegger å kjøpe laser til hårfjerning på Black Friday. Foto: Martha Monasdatter Lynne

Amerikansk utvikling 

Anette Mayer (49) forteller at Black Friday er en viktig dag for Handelsstanden. Hun merker at det stadig dukker opp nye tilbudsdager, slik som “singel days” i starten av november, som var nytt i år. Hun mener det er noe veldig amerikansk over utviklingen.

– Alle disse dagene er jo for å øke salget på ting som kanskje ikke er så mye mer nedsatt enn det ville vært et par dager senere, sier Mayer. 

På spørsmål om hun tror økt klimabevissthet påvirker folks handlevaner, er hun ikke så sikker. 

– Enkelte kunder er jo etter den buzz-en de får av å gjøre en god deal. Andre som er opptatt av kvalitet bryr seg ikke så mye om varen er nedsatt, så lenge de får den kvaliteten de ønsker, sier Mayer.

Selv har hun sett seg ut servise hun vil investere i på Black Friday.  


Anette Mayer (49) ønsker å kjøpe færre ting, men av høy kvalitet, som hun kan ha lenge. Som ansatt på Iilums på Glassmagasinet har hun sett seg ut enkelte varer hun vil kjøpe til rabbarert pris på Black Friday. Foto: Martha Monasdatter Lynne

Inspirert av barnas klimaengasjement 

Abresha Dula (50) planlegger å holde seg vekk fra Black Friday. 

– Jeg støtter det ikke. Vi har jo alt for mye allerede tenker jeg. Kjenner en del folk som unngår det, og en del som venter på den dagen hvor de skal handle. Tror ikke de får det noe billigere, tror bare de får ting de ikke har behov for, sier Dula. 


Arbresha Dula (50) er motstander av Black Friday, og mener det gjør at folk kjøper ting de ikke trenger. Hun tror den miljøbevisste yngre generasjonen vil påvirke foreldrene til å la være å handle på Black Friday. Martha Monasdatter Lynne

Dula har latt seg inspirere av barn og unges klimaengasjement. Hun tror det er mange andre som også har kjent på en slik holdningsendring. 

– Jeg tror det er mer bevissthet nå enn før. Det handler om klimabølgen. Barna våre er flinkere enn oss, de presser oss, sier Dula. 

Emneord: