Illustrasjonsbilde av: Nora Pedersen Fosdahl

Oppfordrer Oslos befolkning til å si Hei

"Hei"-kampanjen ble lansert i Oslo høsten 2019, dette er en av 4 kampanjer som Ruter AS har utviklet. – Her synes jeg de bomma litt, sier forbruker.
Onsdag, 27 november, 2019 - 12:24

Høsten 2018 ble kampanjen «Ny i Oslo» lansert. Tankene bak denne kampanjen var å ønske alle nye i Oslo velkommen. Samtidig ville Ruter AS belyse at det ikke alltid er lett å være ny et sted, og at derfor et smil eller et hei kan bety mye.

– Denne kampanjen fikk overveldende positive tilbakemeldinger. Derfor valgte vi å fortsette, forteller Yvonne Waage, som er ansvarlig for markedskommunikasjonen for Ruter AS.

Med dette ble «Hei» kampanjen startet høsten 2019. Dette ble da den fjerde kampanjen i rekka.

Ensomhet

Det konkrete temaet kom Ruter AS på gjennom reseach om hvordan det er å bo i storbyen Oslo.

– Her fant vi ut at omfanget av ensomhet er ganske stort, og rammer mange. Videre viste en undersøkelse vi utførte at et smil eller et hei faktisk han hjelpe mot ensomhet, fortsatte Waage.

God budskapsforståelse

Ruter AS har selv kampanjetestet kampanjene sine. I følge disse kommer det frem at flesteparten av befolkningen både likte og satte pris på at Ruter gjennomførte denne kampanjen. Det kom også frem at kampanjen fikk stor oppmerksomhet.

– Nesten 7 av 10 syntes det er positivt at Ruter setter fokus på temaet. Like mange er enige i at reklamen formidler at Ruter bryr seg om storbyen, og menneskene som bor her, fortsatte Waage.

Ikke bare positivt

Dagsavisen fortalte 24.september om Christine Krieg som fikk en ubehagelig opplevelse etter “Hei”-kampanjen. Hun fortalte om en mann som hadde tatt kontakt med hun på bussen, fulgt etter hun, og plaget henne på sosiale medier. Med dette mente hun at Ruters kampanje bommer både på timing og innhold.

– Jeg er generelt fan av det Ruter gjør i sosiale medier, men akkurat her synes jeg de bomma litt. Både på timing og på innhold. Det hadde vært mye bedre om oppfordringen til å si “hei” var borte, og heller kunne fokusere på det å smile, fortalte Krieg til Dagsavisen. 

Emneord: 
Tags: