Lokalet der arrangementet ble holdt. Foto: Tobias Schildmann Mandt

Trøbbel på gamingkveld

Da OsloMet Gaming inviterte til VR-spilling på Samfunnet Bislet, oppsto det problemer.
Tirsdag, 5 november, 2019 - 12:56

Torsdag forrige uke inviterte OsloMet Gaming til spillkveld på Samfunnet Bislet. Det var duket for VR (Virtual Reality-gaming) i ett av lokalets store rom. Etter planen skulle arrangementet startet klokken 19:30, men før den tid hadde problemene allerede startet.

Frivilligansvarlig i OsloMet Gaming, Kristofer Doyle, forklarer at det var problemer med lyden som satte en stopper for at arrangementet startet til riktig tid.


Prosjektansvarlig i OsloMet Gaming, Kristoffer Valderhaug, forsøker å fikse problemene under kveldens arrangement.  Foto: Tobias Schildmann Mandt

– Vi skulle ha opplegg med Five Nights at Freddy’s, et VR-spill som egner seg godt i korte perioder, fordi det er ganske skummelt. Problemet var at høretelefonene ikke hadde noen lyd, noe som gjorde det umulig å få instrukser fra spillet i tillegg til at det fjernet det skumle elementet. Høyttalere gir dessverre ikke samme effekt, forklarer Doyle.

Holder ofte arrangementer

OsloMet Gaming er en av SiOs over 450 foreninger. Målet er, i følge SiOs nettsider, å arrangere LAN-fester for studenter i Oslo og Akershus. De skal også være behjelpelige, slik at studenter kan få ressursene de trenger til å holde sine egne LAN-fester, drifte spillservere og fremme tverrfaglig samarbeid.


Det er godt humør blant gjestene, selv om VR-spillingen har bydd på problemer. Louise Lassailly (til venstre) og Synne Dui Lindland (til høyre). Foto: Tobias Schildmann Mandt

– Vi har hatt 3 til 4 arrangementer med Samfunnet nå, med blandede temaer som Mario Kart og Jackbox. Vi planlegger også stadig flere eventer, forteller Doyle.

Første gang dette skjer

Det er første gangen foreningen har møtt på slike problemer til ett av sine arrangementer i følge Doyle. 

– Det er godt mulig at det var feil på noen av våre utstyr, men vi opplevde suksess tidligere når vi gjorde tester på tirsdagen. Hodetelefonene fungerte godt da, så det er mulig at det skjedde noe spesielt på grunn av prosjektoren, sier Doyle.

Endring i planen

Når klokken nærmet seg 21:50 hadde de enda ikke klart å fikse problemet. De bestemte seg derfor for å avlyse Five Nights at Freddy’s og inviterte gjestene til å prøve andre spill i VR-kategorien.


Det ble VR-spilling til slutt, etter litt problemer ved arrangement-start. Foto: Tobias Schildmann Mandt

 

Emneord: