Forrige møte endte med uavgjort. Skjermdump: KSIvsLogan/Youtube.

Slåss om internettronen

Natt til søndag møtes to av verdens største Youtube-profiler til kommersiell boksekamp.
Onsdag, 6 november, 2019 - 12:52


NRKs Jørgen Wear tror boksesporten kan få nye tilhengere fra Youtube-universet. Foto: Bendik Hansen

De to Youtube-profilene Logan Paul og Olajide Olatunji, bedre kjent som “KSI”, møtes i bokseringen natt til søndag 10. november. Kampen finner sted i den amerikanske vestkystbyen Los Angeles.

Det er andre gang de to internettfenomenene møtes for å hamle opp om Youtube-tittelen i boksing. Begge har hver sin enorme fanskare på rundt 20 millioner, og det forventes seertall i millionklassen. Dette er andre gang de to slåss, og forrige kamp, som fant sted i fjor, endte med uavgjort. Nå vil de to avgjøre feiden en gang for alle.

Omkamp

Jørgen Wear er programleder i “NRK Nyheter”, statskanalens Youtube-satsing. Han håper omkampen blir like populær som den første kampen ble.

– Det var jo helt utrolig vilt første gangen de var ute og slåss. Og denne gangen blir det forhåpentligvis på samme nivå.

Forrige gang de to Youtuberne møttes i ringen, dro de 5,6 millioner seere til Youtubes strømmeplattform. Der måtte de skuelystne betale 81 kroner for å se de to slåss. I etterkant har videoen av hele kampen fått 19 millioner visninger. 

Ettermæle på spill

Basert på strømmetallene fra forrige gang, samlet arrangementet inn rundt 450 millioner kroner fra seernes lommebøker alene. I tillegg kommer billettsalg og sponsorinntekter. Samtidig påpeker Wear at duellantene har mye å tape på ikke gå seirende ut av kampen.

Jeg tror ikke det handler mest om hvem som kommer til å vinne, men mest om hvem som kommer til å tape.

Jørgen Wear

– Den som taper kommer til å høre det resten av livet. Det er det som er det «farlige» med å tape, at de kommer til å få så sinnsykt mye pågang fra den andre fanbasen.

Wear tror heller ikke at den eventuelle seierherren vil ha mye å vinne, foruten å unngå latterliggjørelse fra internettsamfunnet.

– Heder og ære, svarer han på spørsmålet om hva vinneren vil få ut av kampen.

– Litt kred i boksemiljøet kanskje. Jeg tror ikke det handler mest om hvem som kommer til å vinne, men mest om hvem som kommer til å tape. Det er den som kommer til å ha det verst etter dette her, fortsetter han.

KSI vs Logan Paul 2

  • Finner sted natt til 10. desember i Staples City i Los Angeles.
  • Beltene for super-mellomvekt og lettvekt står på spill i oppvarmingskampene.
  • Begge utøverne har rundt 20 millioner følgere på sine Youtube-profiler.
  • Forrige boksekamp dem imellom endte med uavgjort.

Positivt for boksing

Forrige gang tok de to kamphanene selv ansvar for å arrangere og promotere boksekampen. Denne gangen har de involvert promotørselskapet Matchroom Boxing, og det er ikke hvem som helst som varmer opp for Youtube-sensasjonene. Verdensmestertitlene i vektklassene super-mellomvekt og lettvekt står på spill før hovedattraksjonen. Dette er del av promotørens ønske om å markedsføre sporten på en ny plattform. Wear tror dette kan være positivt for boksesporten.

– Jeg tror at ved å markedsføre en idrett på youtube på denne måten, vil mange flere få øynene opp for boksing. Kanskje dette vil inspirere flere til å gå ut i idrettshaller og prøve boksing.

Han påpeker at folk over hele verden kommer til å få oppleve boksing.

Derimot er det ikke alle som er like positive til boksebølgen som har skylt over nettsamfunnet.

Før fjorårets kamp mellom KSI og Logan Paul, uttalte Bokseforbundets Erik Nilsen til NRK at å kalle dette en boksekamp, ville være en fornærmelse mot sporten.

Apellerer til unge nordmenn

Wear har ikke merket noe voldsomet engasjement rundt kampen i det norske internettsamfunnet enda.

– Jeg har fulgt litt med på Youtube i Norge i det siste, og har ikke hørt så mange snakke om det. Vi i Norge er kanskje mer som «quiet watchers» og litt stille, forklarer NRK-mannen. 

– Vi liker å følge med, men vi er litt bakpå når det gjelder underholdning som kommer på internett, fortsetter han.

Han tror likevel at en del nordmenn kommer til å få med seg kampen, selv om engasjementet ikke er veldig tydelig dagene i forkant.

–  Jeg tror det kommer til å være ganske mange i Norge som følger med også, spesielt gutter.

Han legger også til at målgruppen arrangementet sikter seg inn på, nok er folk på rundt 17 år eller eldre.

 

Emneord: