Jarle Rugstad (30) er den yngste på Posten i Grenland, men har likevel rukket å jobbe i 14 år. Foto: Synne Solbakken

Historisk stort kutt i Posten

I 2020 skal Posten gjennom sin største omstilling noensinne. 1500 ansatte skal nedbemannes.
Mandag, 20 januar, 2020 - 13:42

Regnet pøser ned grytidlig en fredag morgen. Det er mørkt, mildt og vått. Det er stille ved lokalet. 40 biler står klare til å frakte brev og aviser ut til tusenvis av hjem, men snart vil det ikke være slik lenger. Posten leverer vanligvis post fem dager i uka, men fra juli 2020 blir det 2,5 dag postombæring. Dette betyr to dager den ene uken og tre dager den andre uken. 


40 biler står klare for å kjøre posten ut til folket. Foto: Synne Solbakken 

I dag er det ca. 3100 postbud ansatt i Posten, men nå skal de gjennomgå den største omstillingen i postens historie. 1500 postbud må gå. 

Anne Lise Vestli står ute og sorterer posten hun skal ha med i bilen. Hun smeller igjen bildøren når hun er ferdig, og praten sitter løst mellom henne og kollegaen. I 14 år har hun jobbet i Posten. 

– Vi er heldige her, fordi snittalderen er så høy. Det er derfor mange som skal gå av med pensjon, og det betyr jo at mange får fortsette. Det ser ut til at ingen av oss yngre trenger å gå herfra, så det er veldig bra, sier Vestli. 


Anne Lise Vestli sorterer posten sammen med en kollega. Foto: Synne Solbakken

Har vært forberedt 

Postens pressesjef, John Eckhoff, sier de har nedbemannet i 20 år, og vært forberedt på at dette skal skje. 

– Akkurat hvem som skal gå, og hvordan vi skal nedbemanne, vet vi ikke helt ennå. Men vi vet at 1500 stykker må gå, sier Eckhoff. 

– Samtidig øker netthandelen, og det blir mye av det bedriften retter seg mot i fremtiden. 


Bilene står klare til å kjøre ut. Foto: Synne Solbakken

– Vi skal justere bemanningen fortløpende, i takt med behovet for de enkelte distribusjonsenhetene. Det største kuttet gjennomføres da til sommeren når vi reduserer postombæringen, sier Eckhoff. 

Siden 1999 har brevvolumet gått ned med 65 prosent, og det er ventet en ny nedgang på nærmere 60 prosent frem mot 2025. 

– Det blir sendt altfor lite fysiske brev, sier distribusjonsleder for Posten i Grenland, Leif Harald Bergseth. 

– Mer og mer blir digitalisert og da klarer vi ikke å drifte forsvarlig. Så lenge vi skal gå over til distrubisjon av post annenhver dag fra 7. juli får det konsekvenser for bemanningen, sier Bergseth. I Grenland har vi klart å få det til med gavepensjoner og sluttpakker, ingen blir sagt opp og det er kjempebra. 

Begynte som 17-åring 

På de langstrakte landeveiene i Grenland, er det Ole Martin Bøe som kjører post. I det store, kalde lokalet står det rader med bokser som inneholder både brev, aviser og reklame. I et hjørne står Bøe og sorterer aviser nærmest uanstrengt. Dette har han gjort i 39 år og smiler når han forteller hvorfor han har blitt så lenge i Posten.  

– På 39 år i Posten har jeg nok hatt like mange sykedager som jeg hadde ett år på skolen. Her har jeg virkelig trivdes. Jeg var ikke så glad i skolen, sier Bøe. 

I all slags vær og på all slags føre, kjører han 130 kilometer hver eneste dag, og som regel får han til en matpause hos mor ved lunsjtider. 


Ole Martin Bøe har 39 år bak seg i Posten. Foto: Synne Solbakken

Ut på anbud

I dag distribuerer Posten rundt 15 prosent av lokalavisene. 

– Vi bruker fellesskapets inntekter på å holde folk i distriktene med aviser, har samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet sagt til Medier24.

– Det mener vi er viktig for hele landet, og for å ta vare på mediemangfoldet, men jeg mener det også viser at vi strekker oss langt for å få til nettopp dette, sier han. 

Staten skal kjøpe avisdistrubisjon på tre faste dager i uken. 

Mandag ble Posten og Aktiv Norgesdistribusjon kunngjort som vinnere av samferdseslsdepartementets anbudskonkurranse. 

– Jeg er svært fornøyd med at Posten vant anbudet og skal fortsette å levere aviser mandag til fredag. Tildelingen har skjedd i skarp konkurranse med flere andre aktører, sier konsernsjef Tone Wille i Posten til Nationen. 

Leif Harald Bergseth er fornøyd og sier dette fører til at de kanskje må tilføte at par årsverk. 

Utgiftene stort sett like

Mens inntektene fra postomdelingen går ned, er utgiftene stort sett det samme. Uten å gjøre endringer vil staten risikere å bruke stadig mer skattepenger på å kjøre postbiler med mindre post. Om man fortsetter med post fem dager i uken, er det anslått at det vil koste staten minst en milliard i året fra 2025. 

I en pressemelding fra 2019 sa samferdselsminister Jon Georg Dale at dette er resultatet av en digital revolusjon. 

– Dette er resultatet av en digital revolusjon, ikke en politisk styrt utvikling. Vi skal òg i framtida sørge for et godt og likeverdig posttilbud over hele landet, men det må være tilpassa det folk etterspør, sa Dale. 

I Skien forsvinner lysene fra bilene inn i de ennå mørke morgentimene, og posten er på vei - fem dager i uka noen måneder til.