Museets venneforening har gitt penger for å kjøpe den nye modelljernbanen. Foto: Lisa Pedersen

Flere strømmer til museet

Etter noen tøffe år for museene, kan en mild og våt vinter forklare gode besøkstall. Nå ønsker Norsk Teknisk museum å lokke enda flere med sin nye modelljernbane.
Onsdag, 12 februar, 2020 - 10:30

Fem modelltog slanger seg inn og ut av tunneler. Miniatyrmennesker mindre enn knappenåler morer seg på tivoli. Og enda større mennesker står på tærne for å få øye på utstillingen. Like ved et oppstilt korps i full sørrelse, står et bord med ferske boller. Disse må ligge urørt til etter åpningstalen. Et stort sukk kommer fra en sulten bestefar, men barnebarnet har kun ett mål for øye. 

–Vi må ha god plass til å se toget, sier hun.

 

Mildt vintervær

Det har vært en større pågang på Norsk Teknisk museum det siste året. Kommunikasjonsjef Katgrine Daniloff tror mildt vintervær kan være en av grunnene. I fjor hadde museet nesten 25 000 flere besøkende enn i 2018. I følge SSB har det vært en større nedgang i besøktstall på museer rundt om i landet.  

– Med modelljernbanen ønsker vi å trekke enda flere besøkende, sier hun.

Daniloff håper modelljernbanen vil engasjere alle generasjoner, og gjøre det gøy å lære.

– Et av våre mottoer er “lekende læring”. Vi ønsker at gjestene våre skal ha det gøy, samtidig som de lærer mer om vår historie og samtid, sier hun. 

Daniloff sier at jernbanen har hatt stor betydning opp gjennom historien, og at den vil fortsette å ha stor betydning i disse klimadager.

Museumsdirektør Frode Meinich mener en modelljernbane er en fin måte å komme inn i museet på. 

 

Modelljernbanen 

  • Modelljerbanen er produsert av den tyske produsenten Märklin, som ble grunnlagt i 1859. 
  • Banen består av fem tog og fire biler som kan kjøre samtidig. 
  • Norsk Teknisk museums nye modelljernbane er kjøpt av Horten Bilmuseum som la ned driften for ett og et halvt år siden.

Tredimensjonal fascinasjon

Lukten av boller fyller det som føles som et trangt rom. I realiteten er det ikke lite, det er bare veldig mange folk. Mennesker i alle aldre har kommet for å få med seg åpningen av den nye modelljernbanen. Musikkinnslag ved Jernbanens musikkorps Oslo, og åpningstale av direktør Frode Meinich er bare noe av det de spente museumsgjestene kan forvente.

 – Velkommen til åpningen av modelljernbanen her på Teknisk museum, sier en engasjert museumsdirektør til et fornøyd publikum.

Etter to uker med intens prøvekjøring, skal alle få se. Frode Meinich innrømmer at det er han som har vært pådriveren for å få modelljernbane til museet. 

 – Jeg er veldig fascinert av modelltog, men bakgrunnen for at jeg vil ha det hit er jo at det er en attraksjon, sier han.

Han tror barn og unge i dag har godt av å se modeller som beveger seg, ikke bare stirre inn i todimensjonale skjermer. Selv om det nå finnes apper for å leke med modelltog, mener han det ikke er det samme som å se små, mekaniske ting bevege seg. 


Modelljernbanetypen Märklin blir produsert i Tyskland. På Teknisk museum kan fem tog og fire biler kjøre samtidig, og hele utstillingen består av tusenvis av deler. Foto: Julie Horpestad 

 

Stor interesse fra små folk 

Det er ikke bare menneskehavet lørdag formiddag som vitner om interessen for en liten by hvor alt går av seg selv. 

– Hvor er modelljernbanen? spør folk når de får vite at jeg jobber på teknisk museum, humrer direktøren ved museet.

Små håndavtrykk skinner gjennom glasset som omringer den tysk-østerikske fantasiverdenen. 

Tett opp mot ruta står to gutter og peker entusiastisk når toget kjører forbi. 

 – Vi er her sammen med sønnene våre på fem og syv år, som alltid har vært veldig glad i tog. Vi tenkte derfor at dette var en gyllen anledning til å se på åpningen av ny modelljernbane på Teknisk museum, sier moren Victoria Willms. 

Hjemme hos familien er togbygging en del av hverdagen. Det bygges så dampen står. 

 

 

Gi plass til barna

En mann i uniform tar et dypt innpust før en høy lyd overdøver alle stemmene som glir i hverandre av begeistring. “Da skal vi prøve å gjøre plass til alle barna, så hvis dere voksne kan trekke dere litt bort her”. Noen skuffende blikk streifer over ansiktene til de voksne togentusiastene som har dukket opp i håp om å få øye på Märklin-banen.

– Modelljernbanen vil kjøre fram til klokka fire i dag, så alle skal få sjansen til å se, opplyser dagens konduktør Håvard Heggelund, som egentlig jobber som formidlingsleder ved museet. 


Håvard Heggelund, dagens konduktør, viser de voksne til side. Først skal barna få se. Foto: Lisa Pedersen

En mor løfter en knallrød mashmallow av en gutt slik at han også skal få et glimt av selvgående miniatyrbiler og tog. Denne lille karen heter Aleksander Myrvoll-Scheie. 

– Du er veldig glad i tog, er du ikke det, Aleksander?, spør moren Brit Myrvoll, gutten på armen.

Et beskjedent nikk blir erstattet av et nytt spørsmål;

– Det er det gøyeste du vet?

Nok et nikk kommer fra den lille gutten i den store boblejakka, som kaster lange blikk mot den virkelighetsnære verdenen bak glassmonteret. 


Det beste Aleksander Myrvoll-Schie vet er tog. Her er han på åpningen med moren Brit Myrvoll. Foto: Julie Horpestad

 

Tidkrevende jobb

Modelljernbanen som vil kjøre til bestemte tidspunkt i helgene fremover, er ikke splitter ny. Den er kjøpt brukt fra Horten bilmuseum, som la ned sin virksomhet for ett og et halvt år siden. 

– Det har tatt flere måneder å flytte minitatyrverdenen til museet, sier Meinich.


Direktør Frode Meinich håper folk kan få stor glede av modelljernbanen i tiden fremover. Foto: Lisa Pedersen 

Hvor lang tid det har tatt å bygge modelljernbanen vet han ikke, men han kan med sikkerhet si at det har vært en tidkrevende jobb. Prosjektet sto ferdig for snart 18 år siden, og Meinich tror at Horten modelljernbaneklubb la ned mye tid og konsentrasjon i arbeidet.

Toghistorien er en sentral del i den tekniske utviklingen, dermed er det en selvfølge for direktøren at Norsk Teknisk museum også skal ha en togbane man kan fortelle historien rundt.

Museet ønsker å formidle en visuell fortelling fra togenes begynnelse på 1800-tallet, til i dag. Med eget, stort lokotmotiv, er målet å spille på både modell og virkelighet.

 

Skråsikker på nytt forsøk

I museets gamle lokaler på Helsfyr stod en stor, gammel og slitt togverden, som ikke kunne bli med videre. Selv om det er lenge siden de har satt opp en modelljernbane, skal det ikke stå på forsøkene.

– Vi har prøvd å bygge opp en bane her tidligere, men uten hell, sukker Meinich.

Det første forsøket ble gjort på frivillig basis, forteller direktøren. Han sier videre at et slikt prosjekt er krevende både å bygge, få opp og sette i normal drift. Etter noen år ga de opp, og demonterte hele anlegget.

Denne gangen er direktøren derimot skråsikker på at de besøkende vil ha glede av modelljernbanen i mange år fremover.

– Selv om denne banen er bygget av en modelljernbaneklubb, er den bygget ganske solid, sier han.

Målet er å få togene til å kjøre mye og kontinuerlig, slik at besøkende, store som små, skal få et glimt av togverdenen. 

 


– Er det jernbane, skal det være jernbanemusikk, sier Øyvind Hartmann. Foto: Lisa Pedersen

Jernbanemusikken på plass 

Åpningstalen går mot slutten, og korpsmusikk tøffer ut fra de stilige messinginstrumentene i alle fasonger. Det er full applaus etter siste tone fra de blanke skoene og stilige korpsuniformene. Notestativ pakkes sammen. Musikk erstattes av lystig prat. 

Trompetisten Øyvind Hartmann synes det har vært veldig gøy å spille på åpningen. Ekstra gøy er det fordi han alltid har vært en togentusiast.

– Grunnen til at jeg begynte med jernbanemusikken var for å kombinere interessen for tog og musikk, sier han. 

Nå gleder han seg til å ta en titt på modelljernbanen som står et steinkast unna. 

– Jeg skal sette fra meg instrumentet, også skal jeg gå en god runde. Jeg får dytte vekk litt unger så skal jeg nok få sett litt, humrer han. 

Åpningstalen går mot slutten, og publikum strømmer mot det fristende bollebordet.


Etter åpningstalen fristet museet med ferske boller. Foto: Julie Horpestad