Prisendring på pølser skaper reaksjoner
I går kom nyheten om at Circle K har endret sitt faste 10-kroners tilbud på wienerpølser.
Det var Drammens Tidende som først meldte om saken.
Avisa fikk tips fra en kunde hos Circle K om at det populære tilbudet er endret. Kjeden har tilbudt wienerpølser for ti kroner stykket siden 2013.
Håvard Gulliksen, mannen som tipset Drammens Tidende, forteller at han reagerte på prisendringen. Han syntes bensinstajonen burde informert folket før tilbudet var i ferd med å gå ut.
– Jeg reagerte på at summen plutselig ble høyere. Med slagordet Circle K har brukt, blir dette litt feil. Jeg føler meg litt lurt, sier Gulliksen til avisa.
Tapte penger
TV 2 har snakket med franchisens pressetalsmann Knut Hansen. Han forklarer at tikronerstilbudet erstattes av et annet tilbud. Veistasjonene vil nå tilby en større pølse til 20 kr, i tillegg til at man får to pølser for 30 kr.
– Over tid har vi sett at flertallet av våre kunder kjøper to eller flere «wiener for en 10er» i ett og samme kjøp. Dette forteller oss at flere av våre kunder synes produktet er litt lite, og at de ønsker et godt måltid til en god pris, forklarer Hansen til TV 2.
Videre forteller han at pølsene ikke er like billige å servere nå, som da tilbudet kom for sju år siden.
– Med kostnadsutviklingen siden 2013, må vi justere produktet for å kunne tilby et godt produkt til en god pris også i fremtiden.
Reaksjoner
Facebook-siden Drammen Pølseforening skriver i et innlegg at de er misfornøyd med prisendringen, og linker til saken i Drammens Tidende.
– Da Statoil ble til Circle K så lovet de dyrt og hellig "ALLTID wiener for en tier". Nå er ikke vi Drammen Språkforening, men alltid betyr ikke "kun til 2020", står det i foreningens innlegg.
Pølseforeningen har nærmere 900 følgere på sin Facebook-profil, og oppfordrer disse til å protestere mot Circle Ks nye pølsestrategi.
– Vi oppfordrer våre medlemmer til Spise-pølse-sakte-aksjon og pølsetog over det ganske land!