Årets Rosa-sløyfe har blitt populær. Foto: Hanna Marie Rolstad

Den mest solgte sløyfen noensinne

Dorthe, Marie og Marthe Skappel har designet årets Rosa sløyfe. For første gang er kreftforeningens lager tomt for sløyfer.
Torsdag, 29 oktober, 2020 - 17:28

– Vi har opplevd at denne er den desidert mest populære sløyfen gjennom tidene, sier Marit Sophie Egge, prosjektleder for Rosa sløyfe-aksjonen. 

Rosa sløyfe-aksjonen har vært i Norge siden 1999. I 2014 begynte Rosa sløyfe-aksjonen med design pins. 

– Symbolet var såpass etablert at vi turte å gjøre endringer på den. Sløyfen var et kjent symbol. Vi fant ut at vi skulle få en kjent designer til å designe sløyfen, slik at den fikk ny aktualitet, sier Egge. 

 I år ble Dorthe Skappel og hennes døtre Maria og Marthe Skappel valgt til å designe sløyfen. 

– Da vi fikk det ærefulle oppdraget om å lage årets Rosa sløyfe, fant vi ut at vi ville lage noe som kan brukes til både hverdag og fest, og som oser av selvtillit, skriver Dorthe Skappel på sin egen nettside. 

Treffer målgruppen


Prosjektleder for Rosa sløyfe-aksjonen, Marit Sophie Egge, viser frem de ulike sløyfene. Foto: Hanna Marie Rolstad

Siden 2014 har designerne Camilla Prytz, Nico Widerberg, Camilla Phil, Magne Furuholmen, Kari Traa, Kitchen og Skappel designet en rosa sløyfe hver. 

– Det er forskjellig hvor mye de ulike sløyfene har solgt. Hovedinntektskilden i aksjonen er salg av symbolet. Vi ønsker å selge flest mulig, og at flest mulig skal gå med den. Da er det klart det er viktig hvordan sløyfen ser ut. Vi har sett at sløyfen fra i år har falt i smak, sier Egge. 

Hovedmålgruppen for aksjonen er kvinner fra 35 år. 

– De liker litt sånn bling. De sløyfene som det står menn bak er litt mer maskuline, og de selger litt færre enn sløyfene som er veldig feminine, sier Egge. 

Når designeren av den rosa sløyfen velges ut, blir det lagt vekt på hvem som kan bidra til å skape oppmerksomhet, og samtidig er i stand til å designe en sløyfe.

– Alle i vår hovedmålgruppe vet hvem Dorthe Skappel er. Maria Skappel er også veldig flink, og kjent i moteverden, så hun vet hva som rører seg og hva som treffer i motebildet. Så det er en veldig tidsriktig sløyfe, sier Egge. 

Det har vist seg at Skappel har truffet målgruppen godt. Det er ikke flere rosa sløyfer igjen på lageret til brystkreftforeningen.

– For første gang er vi tomme for sløyfer i nettbutikken vår. Vi har ikke fler igjen, sier Egge. 

Et symbol på støtte

Bakgrunnen for Rosa sløyfe-aksjonen er at det er blitt forsket så lite på brystkreft i forhold til hvor mange som blir rammet. 

– Hver dag rammes ti kvinner av brystkreft. Tanken var at ved å selge et solidaritetssymbol, så skulle man få inn mer penger til forskning, forteller Egge.

Aksjonen har så langt bidratt med over 280 millioner til forskning på brystkreft.

– Tilsammen tror jeg rundt 70 prosent av inntektene våre under aksjonen kommer fra salget av sløyfen, så den er veldig viktig, sier Egge. 

Rosa sløyfe-aksjonen skal også spre informasjon om brystkreft. Egge forteller at aksjonen har bidratt til at fler kommer tidligere til behandling.

– Det er veldig få som kommer til legen med en langt fremskrevet kreftsykdom nå, fordi man har blitt informert om at man må gå til legen dersom man merker en forandring. Det har medvirket til at overlevelsen har gått opp. 

Egge sier at sløyfen også er viktig, fordi mange kreftrammede opplever støtte når de ser andre bærer sløyfen.

– De aller fleste som er rammet av brystkreft sier at når de ser at folk går med sløyfen, opplever de at de har støtte. Det har på en måte blitt et symbol for hele kreftsaken, for det er jo ikke viktig hvor i kroppen du har kreft, alle trenger jo støtte. 

Emneord: