For Stig Hansen og familien har Disney+ kommet inn i hverdagen på linje med andre strømmetjenester. Foto: Viktor Tangestuen

Disney+ går inn i en lang rekke av strømmetjenester

Stig Hansen og familien koser seg med Disney+. Medietilsynet sier tjenesten kun føyer seg inn i en rekke av andre tilbud.
Mandag, 12 oktober, 2020 - 13:38

Siden Disney+ ble lansert i Norge 15. september i år har mange begynt å abonnere på strømmesiden. Tjenesten rommer alt fra Disney til Star Wars og National Geographic, noe som har gjort den populær for flere enn de unge.

Hele familien ser

Hjemme hos Stig Hansen har Disney+ blitt en del av de flere strømmetjenestene familien bruker mye. Der ser ungdommen mest på ting som High School Musical, mens de eldre ser på Marvel.

Hansen selv har prøvd å utforske siden i den måneden tjenesten har vært tilgjengelig.

– Jeg utforsker litt med naturprogrammer og i går så jeg på Donald Duck fra 1938, sier han.

Mens Netflix nok fortsatt utkonkurrerer både Disney+ og andre strømmetjenester for Hansen, synes han fortsatt den nye tjenesten utkonkurrerer Netflix på noen punkter,

– Så langt virker det mer organisert enn å finne fram i Netflix-jungelen, mener Hansen.

Han synes derimot det hadde vært fint om man kunne filtrere basert på alder, slik at han ikke får forslag om å se på ting som tydelig er ment for barn.

Føyer seg inn i rekken


Seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø ved Medietilsynet kartlegger barn og unges medievaner. Foto: Medietilsynet 

Seniorrådgiver i Medietilsynet Thomas Haugan-Hepsø sier de forventer Disney+ vil føye seg inn i en rekke av andre tilbud som er tilgjengelig for barn og unge.

Det er altså ikke gitt at tjenesten i seg selv vil stå for en stor endring i menneskers medievaner.

– Unges mediebruk har endret seg mye de siste årene, og nye medier, strømmetjenester og sosiale kommunikasjonsplattformer kommer hele tiden til, sier Haugan-Hepsø.

Han ser ikke nødvendigvis på dette som noe negativt.

– Unge selv opplever i hovedsak sin digitale hverdag som meningsfylt, givende og positiv, sier han.

Flere fornøyde brukere

Marko Stojiljkovic er så langt strålende fornøyd med tjenesten. Han ser selv for det meste på gamle Disney- og Pixar-filmer og synes tilbudet passer han perfekt. 

Dersom han skulle peke på noe negativt er det at ikke alt som er tilgjengelig i USA er tilgjengelig i Norge enda.

– Mulan blir ikke tilgjengelig for oss før i desember, men vennene mine i USA har allerede sett den, sier Stojiljkovic.

Hansen tror det er en god grunn til dette.

– Det er nok for å skape oppmerksomhet og få folk på kroken. Gi folk noe å vente på, sier Hansen.