Oslomet-elev Sandra Grotterød tror Stopptober kunne motivert henne til snusslutt. Foto: Hanna Marie Rolstad

Stopptober når ikke unge

Helsedirektoratet oppfordrer til røyke- og snusslutt i oktober gjennom kampanjen Stopptober. Flere elver på Oslomet som bruker snus har ikke hørt om kampanjen.
Onsdag, 7 oktober, 2020 - 13:40

For tredje år på rad arrangeres Stopptober i Norge. 

– Målet med kampanjen er å senke terskelen for å gjøre et sluttforsøk, og klare å holde seg røykfri i 28 dager. Samt å oppmuntre flere til å ta i bruk hjelpemidler til å slutte, sier Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Flere elever ved Oslomet bruker snus daglig. Likevel hadde ingen av elevene hørt om Stopptober da de ble spurt om kampanjen. Sandra Grotterød var en av elvene ved Oslomet som ikke hadde hørt om Stopptober-kampanjen, selv om hun snuser daglig.

– Jeg kunne sikkert brukt kampanjen som motivasjon til å slutte med snus, hvis jeg hadde hørt mer om den. Jeg tror slike kampanjer hjelper folk til å slutte med røyk og snus fordi man blir inspirert. Til vanlig tenker man ikke så mye over at man må slutte, sier hun.

Unge snusbrukere prioriteres ikke

20 prosent unge mellom 16 og 24 år bruker snus daglig.

– Rundt 40 prosent av vennene mine bruker snus, sier Sandra Grotterød.

Siden 2018 har Stopptober-kampanjen fokusert mer på å være en røykesluttkampanje, enn på snusslutt. Kun to prosent unge i alderen 16 til 24 år røyker daglig. Derfor har unge ikke falt inn under målgruppen for kampanjen.

– Målgruppen for kampanjen er voksne mellom 35 - 70 år som røyker daglig. Vi er gode til å treffe kun i målgruppen. Når det gjelder unge er det i hovedsak snus vi ønsker å kommunisere noe om, og årets snuskampanje ble utsatt på grunn av korona, sier Jakob Linhave.

Formidling av Stopptober

Dersom Stopptober skal nå flere unge mener Sandra Grotterød at informasjonen om kampanjen burde kommet via sosiale medier.

– Hvis Stopptober-kampanjen skulle nådd meg, burde den kommet opp som reklame på Instagram. Jeg får mest informasjon gjennom sosiale medier. Helsedirektoratet kunne nådd mange unge ved å legge inn reklame på Snapchat også, fordi mange unge bruker appen daglig, sier Sandra Grotterød.

Informasjon om Stopptober-kampanjen spres i dag blant annet i sosiale medier, på radio, i contentsamarbeid med Aller media og i de store apotekkjedene i Norge, samt legekontor, tannlegekontor, optikere, frisklivssentraler og lokalpresse.

– Dersom Stopptober skal øke bevissthet rundt hvordan man kan slutte med tobakkmidler blant unge, må Stopptober få en ung versjon som snakker til målgruppen. Vi så at snus-Stopptober ble godt mottatt, og det er mulig vi løfter frem dette i årene som kommer, på en måte som ikke tar oppmerksomheten bort fra å få folk til å slutte å røyke, sier Jakob Linhave.

Tiltak som funker

Selv om Helsedirektoratet ikke retter Stopptober-kampanjen mot unge, har de flere tiltak for at unge skal slutte med snus og røyk.

– Skoleprogrammet FRI, samt slutta-appen er to verktøy vi ser treffer godt blant unge, sier Jakob Linhave.

Slutta-appen viser hvor lenge man har vært røyk- eller snusfri, og hva man tjener på det.

– Flere av vennene mine har slutta med snus på grunn av penger, det er dyrt. En av vennene mine brukte slutta-appen. Han ble veldig motivert av å se hvor mange dager han hadde gått uten snus, og hvor mye penger han tjente på å ikke snuse, sier Sandra Grotterød.

 

Emneord: