NRK Marienlyst. Foto: Lea Girolami Bråthen

Ny radiosatsing prioriterer podkast

NRK omprioriterer ressurser fra flere radiokanaler. Nå skal de satse på podkast.
Mandag, 12 oktober, 2020 - 17:36


Cathinka Rondan, radiosjef i NRK. Foto: Ole Kaland

Fra nyttår endrer NRK sin radiostrategi. Radiosjef Cathinka Rondan forteller at de nå skal fokusere på podkast for unge lyttere, P3 og mP3. 

– Det har vært en skjevfordeling, hvor vi har brukt mye ressurser på eldre lyttere. Vi trenger et godt tilbud begge steder. Derfor omprioriterer vi noe fra radio for å kunne løfte podkast, sier hun.

NRKs årsrapport for 2019 viser at bruken av podkast har doblet seg siden 2015. Særlig er det populært blant unge, hvor halvparten mellom 20 og 29 år hører på podkast regelmessig. Ragnild Fjellro, universitetslektor ved OsloMet, forsker på podkast. Hun sier at å fokusere på podkast er riktig vei å gå, om man vil rette seg mot en yngre lytterskare. 

–  De eldre og mer etablerte har allerede satt sine medievaner. Å fokusere på podkast kan være lurt, da man trenger de unge som lyttere i morgen, sier Fjellro. 


Ragnhild Fjellro, universitetslektor ved OsloMet. Foto: Lea Girolami Bråthen

Dedikerte lyttere

Som mediebruker blir man stadig mer bevisst på hva man bruker tiden sin på. Ragnhild Fjellro forteller at med podkast appellerer man gjerne til en mer dedikert lyttergruppe, og at det nettopp er dette som gjør det så populært. 

– Podkast har tatt nisjepreget enda lenger. Man kan finne noe man er oppriktig interessert i, og innholdet blir mer intimt enn på radio. Og det er den intimiteten jeg tror er det mange liker med podkast. Å få følelsen av å høre til, sier hun. 

Radioprogrammer kuttes

Da NRK ikke får økte bevilgninger i 2021 må ressursene flyttes internt. Med dette er det flere programmer som kuttes på nyåret. P13 mister flere av sine musikkprogrammer, men Cathinka Rondan forteller at de skal fortsette å møte kanalens lyttere med nye tilbud. 

– Et av områdene vi mener NRK bør ha et podkasttilbud er på musikkområdet. Det utvikles nå noen forslag til hva dette kan være. Meningen er at det skal være en podkast med jevn leveranse som fokuserer på både musikkjournalistikk og musikkinnhold, sier Rondan.

Flere distribusjonsplattformer

Ragnhild Fjellro forklarer at det er lite sannsynlig at podkast kommer til å representere en ny konkurrent for radio. Det vil heller fungere som en ny måte å møte nye lyttere på.

– Jeg tror ikke podkast kommer til å ta over for radio. Man vil nok heller se på podkast som noe som kommer i tillegg. Da får man publisert det samme lydinnholdet på to ulike distribusjonsplattformer. Og det ser vi at mange gjør allerede, sier hun. 

Emneord: