De fleste påkjørslene skjer i byer, ifølge Trygg Trafikks kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen. Foto: Mari Ranheim

– Kan være forskjellen på liv og død

Oslo kom dårligere ut enn landsgjennomsnittet i NAFs ferske undersøkelse om refleksbruk. Ekspertene er tydelige på at refleks er viktig i høstmørket, særlig i byene.
Mandag, 2 november, 2020 - 11:21

– Ved å bruke refleks gir man bilføreren en mulighet til å se deg og stoppe i tide. Det kan være forskjellen på liv og død, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

En nylig publisert undersøkelse av NAF viser at Oslos innbyggere kommer dårlig ut når det gjelder refleksbruk. Landsgjennomsnittet av mennesker som aldri bruker refleks er på 15,5 %, til sammenligning med Oslos hele 27,3%. Dette tilsvarer nærmere 190.000 av byens innbyggere. Sødal er ikke fornøyd med disse tallene.

– Det er altfor dårlig, mener han.


Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver hos NAF, mener det er for dårlig at 27,3% av Oslos innbyggere aldri bruker refleks. Foto: NAF

Opplyste gater gjør ikke at man syns bedre

De fleste ulykkene der fotgjengere blir påkjørt, oppstår i byene, ifølge Trygg Trafikks kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen. Dette er kanskje statistikk som er overraskende for mange.

– Når man beveger seg i bysentrum så føler man seg gjerne tryggere fordi det er gatebelysning, noe som egentlig kan være en falsk trygghet. Hvis en bilfører får for mange lyskilder, så kan det gjøre at man ser på disse heller enn de situasjonene eller stedene der det kan komme fotgjengere. Et butikkvindu kan for eksempel heller ta bort fokuset fra fotgjengerne, enn å gjøre dem mer synlige, sier Steen.

Nils Sødal sier også at folk i byer tror at man syns siden gatene er opplyst. Han er enig med Steen i at dette ikke er sant.

– Det stemmer ikke. Selv i gater med gatelys vil refleks utgjøre en kjempeforskjell, sier han.

Mye av kontrastene i synet forsvinner om høsten når det blir mørkere. Særlig når det regner i tillegg, forklarer Sødal. 

– Dette gjelder også med gatelys. Også er det lys fra møtende biler og den type ting som blender en litt, slik at man syns dårligere, legger han til.

Avgjørende for om bilføreren rekker å bremse


Refleks utgjør en stor forskjell for om bilføreren rekker å se fotgjengeren i tide. Foto: Mari Ranheim 

Går man uten refleks vil en bilist i 50 km/t kun ha 2 sekunder på å se personen, ifølge Trygg Trafikk sine sider. Bruker man refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet.

– Jeg tror ikke folk er klar over at det utgjør en så stor forskjell, sier Nils Sødal. Man kan tenke seg at innen man har sett personen så har det gått ett sekund, og når man begynner å tråkke på bremsen så har det allerede gått to sekunder. Så det er jo en kjempeforskjell, ti sekunder er lang tid på å reagere. Det er ikke to sekunder.

Unge voksne dårligst ut

Ifølge undersøkelsen til NAF er det bortimot en tredjedel i alderen 18-29 år som sier at de aldri bruker refleks. 

– Det er vel kanskje fordi det ikke er kult, eller at det ikke passer helt, sier Sødal.

Han synes imidlertid at det er viktig å påpeke at man ikke er nødt til å gå med store refleksvester.

– Hvis man har den gode, gamle refleksbrikka i jakkelomma så holder det lenge. Da kan man ha den hengende når man går, så kan man ta den i lomma når man går inn et sted, avslutter han.

Emneord: 
Tags: