Emanuel Verde og Tor Arne Gjevre er gründerne bak Hast Sykkelbud. Foto: Privat

– Oslo kan ikke kalles en sykkelby

Hast Sykkelbud tilbyr et mer miljøvennlig transporttilbud i Oslo sentrum, men Oslo kan enda ikke kalles en ordentlig sykkelby.
Tirsdag, 13 oktober, 2020 - 10:30

– Det er mangel på en skikkelig sykkelkultur i Oslo, noe som gjør at syklister kan bli usikre på hvor deres plass på veien er, sier Tor Arne Gjevre i Hast Sykkelbud.

Emanuel Verde og Tor Arne Gjevre startet sykkelbudet Hast sammen etter at de traff hverandre i sykkelmiljøet rundt utestedet og sykkelverkstedet Oslovelo på Grünerløkka.

– Det er ikke bare vi som syklister som blir usikre på hvor vår plass er, men vi ser at også bilister og fotgjengere er usikre på hvordan de skal forholde seg til oss. Også er det jo de fordømte sparkesyklene, sier Gjevre.

Økende antall syklister

I tillegg mener guttene at antall syklister har økt i byen etter koronapandemien brøt ut i mars.

– Det føles som om antall syklister øker mye fortere enn selve infrastrukturen i byen. Spesielt etter korona har vi merket at syklister i Oslo har økt enormt mye, mens infrastrukturen ikke utvikler seg i takt med antall syklister, sier Verde.


Sigrid Z. Heiberg er leder for MDG i OSLO

Foto: MDG

Får støtte av leder for Miljøpartiet

Sigrid Z. Heiberg er leder for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, og sitter i Oslo bystyret for MDG. Hun sier det stadig bygges flere sykkelveier i Oslo.

– Vi er langt fra å være en skikkelig sykkelby, men vi er i gang, og i denne bystyreperioden alene skal vi bygge 100 km ny og oppgradert sykkelvei.

Heiberg støtter guttene i at antall syklister øker fortere enn utbyggingen av sykkelveier, og argumenterer med at det har vært et spesielt år.

– I år har antallet syklister økt mer enn noen gang samtidig som vi fikk enormt mange el-sparkesykler i Oslo.

Heiberg mener også at det er mangel på en ordentlig sykkelkultur i byen, og at hverken bilister, syklister eller folk på el-sparkesykler helt er blitt vant til å følge trafikkreglene, og ta hensyn til hverandre. Samtidig mener Heiberg at bilene fremdeles tar for mye plass på veiene, og at det trengs videre satsing.

­–Vi har fått mange flere sykkelfelt i Oslo, men sykkelfeltene er ikke nødvendigvis sammenhengende ennå. Derfor må byrådet jobbe for å bygge flere sammenhengende sykkelfelt, sier Heiberg. 

Et miljøvennlig og effektivt budfirma

Hast Sykkelbud ble startet av Verde og Gjevre fordi de selv opplevde at det manglet et budfirma i Oslosentrum som kun fokuserte på sykling og var effektivt og miljøvennlig.

– Både Emanuel og jeg har jobbet i hvert vårt budfirma, så vi har jo sett at det har vært et behov for det, sier Gjevre.

– I tillegg er sykkelen smidig og effektiv, så det gjør budfirmaet vårt mer smidig enn andre budfirmaer i Oslo, legger Verde til.

Rammet av nedstengningen av Norge

Hast Sykkelbud ble startet opp i februar. Da hadde de akkurat klart å få seg sin første store kunde hvor de syklet bakevarer til kafeer i Oslo. Det gjorde de i noen uker før Norge stengte ned og de mistet sin viktigste kunde.

– Vi mistet jo den eneste kunden vi hadde, så det er klart vårt firma også ble påvirket av korona, sier Gjevre.

Men bedriften har kommet seg på beina igjen, og har flere store kunder. De distribuerer blant annet grønnsaker til restauranter.

– Det kommer store lastebiler med lass av grønnsaker til byen hver dag. Istedenfor at lastebilen skal kjøre rundt i Oslo sentrum, så har restaurantene skjønt at det er bedre for miljøet og mer effektivt at grønnsakene leveres med sykkel det siste stykket, avslutter Verde.

Emneord: