Roseslottet kunstinstallasjon på Frognerseteren. Foto: Helene Lode.
Vebjørn Sand:

- En sansearena for hele mennesket

Roseslottet er en kunstinstallasjon og et pedagogisk prosjekt som befinner seg på toppen av Frognerseteren.
Onsdag, 4 november, 2020 - 12:08

I Holmenkollen har brødrene Vebjørn og Eimund Sand skapt en utendørs kunstinstallasjon som rommer 90 malerier samt flere skulpturer. Temaet er krigstiden i Norge. I år er det 80 år siden Norge ble okkupert av Tyskland. Roseslottet vil fortelle historien om okkupasjonen av Norge - både de kjente, og de mindre kjente sidene ved okkupasjonen. 

– Roseslottet skal være en sansearena for hele mennesket, forteller Vebjørn Sand. 


Maleri av Oslo på Roseslottet kunstutstilling på Frognerseteren. Foto: Helene Lode.

Vil engasjere, utfordre og konfrontere 

I programmet til Roseslottet står det at ønsket er å engasjere, utfordre og konfrontere - kort sagt vekke til live i oss de verdier vi ble fratatt under okkupasjonstiden. De trekker frem tre grunnverdier i samfunnet vårt: Rettstaten, demokratiet, og humanismen. 

– Når jeg skal fortelle barn hva Roseslottet er, så pleier jeg å si at vi har bygget et gullslott i skogen som løfter frem det største og vakreste av alt - nemlig friheten. Og friheten er det edleste vi har, derfor er Roseslottet av gull, forklarer Vebjørn Sand. 


Roseslottet kunstinstallasjon på Frognerseteren. Foto: Helene Lode. Helene Lode

En hyllest til demokratiet 

Til journalen forteller Vebjørn Sand at Roseslottet er en kunstnerisk hyllest til demokratiet. 

– Roseslottet har to store fortellinger: den ene er Norge under okkupasjonstiden, som viser hva som skjedde da totalitære krefter prøvde å svekke friheten vår. Den andre fortellingen er de verdiene samfunnet vårt er bygget på - demokratiet, rettsstaten, friheten, og humanismen. 

Kjell Grandhagen var mentor for Roseslottet, og på et pressemøte før åpningen av roseslottet sa han:

“Det er en flott, verdig, moderne kunstinstallasjon, som gjennom 13 måneder vil glede Norges befolkning – unge som gamle. Og som vil minne oss om et kapittel i historien vi håper vi aldri vil oppleve igjen. Men først og fremst skal Roseslottet minne oss om de verdiene i samfunnet vårt vi må verne om – og aldri ta for gitt.” 


Roseslottet kunstutstilling på Frognerseteren. Foto: Helene Lode.

Tydelige motiver 

Tilhørende hvert maleri er en tekst som forklarer hva motivet er. Det er lite rom for tolkning her - kunstneren gir tydelig beskjed om hva som foregår på lerretet foran oss. Under er det vist et eksempel fra maleriet Tvangsevakuering av mentalt syke. Teksten lyder:

Båt med mentalt syke som tvangsevakueres over en fjord i Nord-Norge. 

I Tromsø kom båter med sinnsyke i land med fortvilte og forvirrede mennesker som hadde blitt fratatt pleie og revet ut av sine vante omgivelser. 

Nazistene anså handikappede og mentalt syke som rasebiologisk mindreverdige mennesker. I Tyskland ble mange avlivet gjennom eutanasiprogrammet. Noe tilsvarende ble vurdert av NS-medlemmer i Norge, men uenighet gjorde at det ikke ble gjennomført. 

Der båten med de mentalt syke glir gjennom fjorden, blir den for meg et symbol på krigens galskap. 


Tvangsevakuering av mentalt syke, Roseslottet. Foto: Helene Lode.


Tekst tilhørende maleri, Roseslottet kunstutstilling. Foto: Helene Lode.

I skogen

Roseslottet befinner seg utendørs i Holmenkollen. Selve kunstinstallasjonen er bygget som en sirkel, med en 250 meter lang vei lagt som en spiral, som tar deg gjennom hele installasjonen. Veien skal markere en historisk vandring fra antikken til nåtiden. Bak maleriene befinner skogen seg, og på veien gjennom installasjonen møter man trær som stikker opp foran enkelte malerier. I Roseslottet kan man gå og se seg rundt i flere timer - så lenge man kler seg godt. 


Maleri med navnet Vinter på Roseslottet kunstutstilling på Frognerseteren. Foto: Helene Lode.


Teksten tilhørende maleriet Vinter, på Roseslottet kunstutstilling. Foto: Helene Lode.

 


Roseslottet kunstutstilling på Frognerseteren. Foto: Helene Lode.

 

Emneord: 
Tags: