Det er viktig med god service til kunden. Butikkansatt i Past, Aiketa Xoga. Foto: Guro Asdøl Midtmageli

Service og handel - hånd i hånd

Kortreiste varer og god service er blitt viktigere for nordmenn under koronaepidemien.
Tirsdag, 13 oktober, 2020 - 23:22

Administrerende direktør i Næringslivets hovedorganisasjon avdeling Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn sier det står bra til med handels-Norge med koronaviruset tatt i betraktning, men ser en endring i kjøpemønsteret til folk.


Administrerende direktør i NHO - Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn har stor tro på nisjebutikkene. Foto: Guro Asdøl Midtmageli 

Verdsetter det lokale

Fremover kommer det til å bli en endring i kjøpemønstrene til folk, mener Kaltenborn. For mange folk blir det mer og mer viktig at både maten og varene de handler er kortreist.

– Det er en tydelig trend at det lokale blir verdsatt, og man setter pris på at handel og tjenester hører mer og mer sammen, sier Kaltenborn.

Det er ingen hemmelighet at butikkdød som kan forklares med økt netthandel har preget samfunnet i lang tid før koronaviruset kom, forteller hun.  

– Vi ser en endring i markedet der små nisjebutikker som tilbyr mer enn bare varene de selger, som for eksempel servicetilbud, kommer godt ut. Mange vil ha kvalitet over kvantitet. Dette handler også om klimabevissthet, legger Kaltenborn til.

Populært med gjenbruk

Under den pågående koronakrisen åpnet Livid sin vintage avdeling, Past, på Grunerløkka. Past er en vintage klesbutikk og et verksted. Det var spennende å åpne butikk i en periode med mye usikkerhet, men etter de åpnet i juni har det vært mange besøkende i butikken. Det har gått over all forventning, forteller butikksjef Johanne Thrana Tindstad.


Butikksjef Johanne Thrana Tindstad foran butikken. Foto: Guro Asdøl Midtmageli

– Kanskje det var det perfekte tidspunktet å åpne på. Koronakrisen har påvirket alle, og man tenker kanskje ekstra på hvem man vil støtte og hvor man vil legge igjen pengene sine, forteller Tindstad.


Det står antibak klart til bruk for alle som kommer inn i butikken. Foto: Guro Asdøl Midtmageli

Det at man på Past kan handle vintage, og få reparert ødelagte klær har stor verdi, tror Tindstad.

– Det er viktig å få et forhold til klærne sine, da tar man bedre vare på dem. 


Tindstad rydder i butikken. Foto: Guro Asdøl Midtmageli


Butikkansatt Isak Kvamme lærer hvordan man damper skjorter. Foto: Guro Asdøl Midtmageli

– Det har lenge vært populært med gjenbruk. Man kan finne glemte, gamle skatter og spare miljøet for utslipp av miljøgasser. To fluer i en smekk, sier Tindstad.

Grunnleggeren av Livid, Jens Olav Dankertsen sier i et intervju med Melk og honning at navnet Past handler om å ta vare på og lære av det gode, gamle og nostalgiske ved fortiden.

Ikke redd for nettbutikker

Tindstad sier at hun ikke er redd for at nettbutikkene skal ta over for de fysiske butikkene. Hun tror at koronakrisen har fått folk til å forstå hvor viktig det er å benytte seg av lokale tilbud. 


Tindstad er ikke redd for at de fysiske butikkene skal forsvinne. Foto: Guro Asdøl Midtmageli

 

Emneord: