Reklame har i en årrekke vært å finne over alt i samfunnet. Foto: Toshiyuki IMAI (CC BY-SA 2.0 Flickr)

Annonseteknologi i endring

Annonser og reklame har for mange i dag blitt en byrde som vi blokkerer ute. Derfor må selskaper nå tenke nytt når det kommer til markedsføring og annonseteknologi.
Onsdag, 25 november, 2020 - 12:28

Dagens teknologi utvikler seg fortere en vi klarer å følge med på. Det gjør også annonseformater og måter å markedsføre på.


Lektor ved BI på institutt for markedsføring, Håvard Huse. Foto: Privat Privat

Håvard Huse er høyskolelektor ved BI på institutt for markedsføring. Han forteller at utviklingen vi ser i dag gir større muligheter for målretta reklame til kunden. Informasjonskapsler fanger opp hvilke nettsider du har besøkt, hva slags produkter du har sett på, og hva du generelt engasjerer deg for. Deretter får du opp annonser som er tilpasset dine interesser. 

Huse forteller at sosiale medier de siste årene har åpnet dører for nye måter å drive markedsføring på.

– Utviklingen i annonseringsmuligheter de siste ti årene har i størst grad vært på sosiale medier, skriver Huse på en mail til Journalen. 

Spesielt trekker lektoren frem Instagram som en viktig plattform for annonsører. På bildedeletjenesten finner vi stadig annonser i stories og innlegg. 

Påtvungen reklame

Annonseteknologien har vært tvunget til å tenke nytt de siste årene. Reklame har blitt et negativt begrep som forbrukeren ofte føler seg «tvunget» til å se. Skal du se en video på for eksempel YouTube, må du belage deg på å se både en, to, tre, og kanskje enda flere, annonsevideoer i løpet av videoen du egentlig ønsker å se. På nettsider kan innholdet du ønsker å lese bli blokkert eller avbrutt av bannerannonser. 

Mange i dag velger derfor å overse, eller bruke adblockere for å unngå mange annonser. 

Huse poengterer at andelen som klikker på  bannerannonser er svært lav. Likevel poengterer han at det i dag er mulighet til å lage responsive bannerannonser som tilpasses til den besøkende. 

Samtalebasert reklame 


Cavai lager samtalebaserte annonser som tilpasser seg forbrukeren.

Cavai er et norsk selskap som ble startet opp i 2018 og har utviklet en form for responsive bannerannonser. Annonseformatene til Cavai skal stå i betalte medier å engasjere kunden, fremfor å irritere og blokkere innhold. 

Steffen Svartberg er en av to gründere av selskapet Cavai. Han forteller at selskapet utvikler samtalebaserte reklameløsninger. Som forbruker får du være del i en slags samtale med forhåndsbestemte spørsmål, slik at reklamen tilpasses hver enkelt kunde. Selskapet har hentet konseptet med chatbot, som du gjerne finner som et hjelpemiddel på nettsider som for eksempel DNB, og puttet det inn i annonser isteden. 

– Det var etter en konferanse der det var mye styr rundt chatbots som en kundeserviceløsning på kundens egne hjemmeside at ideen oppstod, forteller Svartberg. Han forteller videre at de da tenkte at dette kunne løse et stort problem innenfor nettreklame, nemlig brukervennlighet. 


Steffen Svartberg er én av to gründere i Cavai. Foto: Privat

Gullstandaren 

Svartberg mener det neste tiåret innenfor annonseteknologi handler om brukeropplevelse på brukerens premisser og personvern. Cavai ønsker nå å bli gullstandaren innen kreativ kommunikasjon på nett. 

I en artikkel i finansavisen fra 2019, kommer det fram at planen var at 2020 skulle være det store året for Cavai. Til tross for Korona, har selskapet klart å etablere kontorer flere steder i verden.