Tonje Moberg og Gabrielle Burud Hanssen, her fra turen til Hellas med fjorårets tredje klassinger på Akademiet Sundland. Foto: Privat.

Deler den livlige siden av forfattertiden på Instagram

Når medielærerne Tonje Moberg og Gabrielle Burud fikk spørsmål om å skrive lærebok, var de klare på hva de skulle svare, og på hvordan de skulle dele prosessen.
Onsdag, 25 november, 2020 - 10:49

Etter en lang arbeidsprosess kunne Akademiet Sundland åpne for søknader til tre linjer når årets førsteklassinger skulle søke seg inn på skolen. Skolen, som tidligere kun har hatt Studiespesialisering og Medie & Kommunikasjon, har nå tatt et steg i den yrkesfaglige retningen med linja IKT & Medieproduksjon. Bak linja står to av skolens egne lærere, Tonje Moberg og Gabrielle Burud.

– Jeg vil jo si det er en ganske spennende linje. Den tar det beste fra medie-fagene, med historiefortelling, produksjon og forståelsen av å skape et medieprodukt, samtidig som den tar det beste fra ikt med koding og programmering, sier Burud.

Målet er skape medarbeidere som ikke bare kan bli journalister eller fotografer, men som også kan gjøre de mer tekniske jobbene, som koding.

Fikk en forespørsel

Etter at arbeidet med å få den nye linja opp og gå, begynte arbeidet med å finne pensum. Til tross for at dette var en linje satt sammen med det beste av to andre linjer, var det likevel en helt ny måte å arbeide på.

Da dukket det opp en forspørsel i Moberg og Buruds innboks.

– Det var faktisk ikke vår idé, tro det eller ei. Vi fikk en forespørsel om vi var interessert i å skrive en lærebok for den nye linja, og vi har jo alltid hatt en sterk stemme begge to. Ved å si ja fikk vi ikke bare være med å engasjere oss i noe vi virkelig brenner for, men vi ville også kunne legge grunnlaget og læreplanen helt selv, sier Moberg.

De to lærerne kan avsløre at det først og fremst er en interaktiv, digital læreplattform de har utviklet i samarbeid med Studiks, men at selve boka kommer, med håp om utgivelse i løpet av neste år.

– Vi venter nå bare på at forlaget skal lese gjennom og komme med tilbakemelding på alt vi har skrevet, forteller Moberg, før hun avslører at det kommer en bok to og tre, til tross for at de fortsatt ikke er helt sikre på når de kommer. 

– Planen er at vi begynner så fort den første boka er helt ferdig.

Deler arbeidsprosessen på Instagram

De som kjenner de to lærerne, vet at de sjeldent er i dårlig humør. Uansett hvor de går, sprer de latter og smil, selv i perioder hvor det er hektisk. Dette året, med mye hjemmeundervisning har ikke satt en stopper for dette, og når de to lærerne ble forespurt å skrive lærebok, tok det ikke lang tid før de hadde funnet ut hva de ville gjøre.

Moberg og Burud ønsket nemlig å dele arbeidsprosessen sin med alle nåværende og tidligere elever via Instagram.


Skjermdump fra Instagram.

– Det er viktig med humor, og de som kjenner oss vet at det blir mye fjas, flirer Moberg når spørsmålet om deres Instagram-bruker kommer opp. 

De to lærerne bruker sosiale medier flittig, og prøver det de kan på jevnlige innlegg på brukeren. Blant innleggene finner man stort sett bare de to forfatterne, men også elever og noen av de andre lærerne ved skolen dukker opp ved jevne mellomrom.

– Ingen synes det er spennende å se noen sitte stille og skrive, men så skal det sies at ikke nødvendigvis ikke bare er det som skjer når vi sitter sammen, skyter Burud inn.

Det kommer nemlig frem at de sitter sammen og skriver hver torsdag ved lunsjrommet til lærerne ved skolen, og at de gjerne kler seg ut for hverandre når den andre skriver, noe man kan se innslag av på deres Instagram.

Ønsker mer praktisk arbeid

Noe som er sikkert, er at de to lærerne synes det er mye teoretisk arbeid i skolehverdagen for medieelever. Dette er noe de har tatt tak i når de nå skriver sin egen bok.

– Læreplaner og pensum er gjerne altfor stort for en elev, så her tar vi alt og skjærer det veldig ned til beinet, sier Burud, som og har ansvaret for noen av skolens klasser i faget medieuttrykk, den praktiske delen av Medie & Kommunikasjon.

Videre forteller hun om hvordan de har sett på alt av tekst og oppgaver, og gjort det de kan for å sprite det opp mest mulig, både språk og oppgaver.

– Det her er ikke en bok for lærerne, men en bok for elevene. Vi ønsker en bok som kanskje ikke tar så fryktelig lang tid å lese, men som har mange forskjellige og interessante oppgaver.