BEKYMRET: Elevene som går Informasjonsteknologi og Medieproduksjon er redd de ikke får fullføre studieløpet sitt. Fra venstre: Even Hotvedt, Birk Trolle Hernes og Noah Markussen. Foto: Renate Bruun.

Disse elevene må kanskje starte videregående helt på nytt

Medieproduksjon vurderes å legges ned ved Horten videregående. Dette har ført til fortvilte lærere og elever som føler seg lurt.
Onsdag, 25 november, 2020 - 13:41

Fylkesrådmannen i Vestfold og Telemark, Lisbeth Eek Svensson, foreslår at linja Informasjonsteknologi og Medieproduksjon (IKTM) ved Horten Videregående legges ned. Det står det i saksfremleggelsen av skoletilbudet 2021/2022. Linja er helt ny i år, men var likevel den med flest primørsøkere sammen med studiespesialisering på skolen.

Føler seg lurt

Birk Trolle Hernes, Even Hotvedt og Noah Markussen er blant 16 elever som fikk plass i år. De har begynt på IKTM ved Horten Videregående, med en drøm om å kunne fortsette på medieutdanningen i andreklasse. 


Dette er noen av elevene som søkte seg inn på linja med planer om å velge medieproduksjon videre. Foto: Renate Bruun

– Vi ble lovet at vi skulle få ett år med IKT og Medieproduksjon, og velge en av delene neste år. Nå ser det ut til at Medieproduksjon ikke blir et alternativ, slik som vi hadde sett for oss. Vi føler oss lurt, sier Hotvedt.

Noah Markussen er fornøyd med at han får et grunnlag i IKT-faget dette året, men forklarer at alle de tre guttene er mest interessert i mediefagene, og at ingen av dem kommer til å gå videre med IKT. Det bekrefter Hotvedt og Hernes.


Noah Markussen har lyst til å gå videre med Medieproduksjon. Dette bildet er tatt av han til en skoleoppgave.

– Det eneste valget vi får da, er å søke oss inn på Medier og Kommunikasjon. Men det er en studieforberedende linje, så derfor må vi eventuelt gå førsteåret om igjen, forteller Markussen. 

Pendler fra Tønsberg

Birk Hernes valgte å gå på skolen i Horten selv om han er fra Tønsberg, nettopp fordi han hadde et sterkt ønske om å kunne drive med blant annet foto og video på skolen. 

– Jeg har lyst til å jobbe med redigering når jeg skal ut i praksis. Jeg kan også tenke meg å være foran kamera, det synes jeg er gøy, forteller han.


FORAN KAMERA: dette bildet ble tatt i forbindelse med en skoleoppgave. Foto: Birk Hernes

Gleder seg til å bli lærlinger

Også elevene som går andreklasse på Medieproduksjon synes det er synd at linja kanskje skal legges ned.

– Vi har lært ekstremt mye til nå. Alt fra fotografering med speilreflekskamera i studio, til klipping av film og lyd, og forskjellige Adobe-redigeringsprogrammer, forteller Katinka Bergersen. 


SKOLEOPPGAVE: Dette bildet, med Bergersen foran kamera, er tatt av medelev Gina Vetsch. 

Maiken Østrem Dignes går også Medieproduksjon, og forteller at hun begynte på linja med en interesse for fotografering.

– Jeg har lært mye nyttig om fotografering, men jeg har også fanget en interesse for film, sier hun.

Dignes har planer om å begynne å jobbe i et reklamebyrå med film, og håper å få gjøre det når hun skal være lærling neste år. Både hun og Bergersen har også lyst på lærlingplass i Forsvaret. Der forteller de at det er mulig å være lærling som mediegrafiker. 


Hun har lenge vært glad i å ta bilder. Etter å ha gått på Medieproduksjon oppdaget hun flere interesser. Foto: Maiken Østrem Dignes

Mange er lei etter ungdomsskolen

Gina Vetsch, som er klassekameraten til både Bergersen og Dignes, forteller at hun kjenner ei som har hatt veldig lyst til å begynne på linja neste år. 

– Som mange andre er hun litt skolelei, men veldig interessert i media og har en drøm om å jobbe i bransjen. Når jeg fortalte henne at linja mest sannsynlig legges ned, ble hun veldig lei seg.


Katinka Bergersen snur seg fra skolebenken – hun vil raskt ut i jobb. Foto: Gina Vetsch

Manko på læreplasser

Helge Galdal er direktør for opplæring og folkehelse i Vestfold og Telemark fylkeskommune. I en melding til Journalen skriver han at det ikke er nok læreplasser til elevene etter andreåret på videregående. Han forklarer at selv om interessen er stor, og klasser blir fylt opp, er det nettopp mangelen på læreplasser som gjør at linja vurderes å legges ned. 

– Våre analyser har så langt vist at det ikke er læreplassgrunnlag til 15 elever i faget medieproduksjon. Det skal i såfall være enda 15 nye læreplasser neste år igjen. Totalt må det være minimum 30 læreplasser til enhver tid - ellers har vi utdannet ungdom til arbeidsplasser som ikke finnes, skriver han.  

I en tilbakemelding fra Horten Videregående, står det at en stor årsak til få læreplasser denne våren kan være nedstengingen av samfunnet som følge av koronasituasjonen.

Videre forklares det at flere ansatte innen mediebedrifter ble permittert, og at det har vært vanskelig å formidle lærlinger innen fagområdet over hele landet. Horten Videregående påstår også at opplæringssenteret for visuell kommunikasjon har bekreftet at de hadde svært få læreplasser å tilby, i forhold til et normalt år.

– Helt absurd

Kjell Paulsen underviser i mediefag ved Horten Videregående. Han skriver i en e-post at lærerne ved linja er sterkt imot forslaget om nedleggelse. Han synes det er absurd å legge ned et utdanningstilbud for hele Vestfold og Telemark rett etter det har startet opp.


UENIG: Kjell Paulsen mener det er nok av læreplasser for elevene som går ut i praksis etter andreåret på medieproduksjon. Foto: Renate Bruun

– Vi mener også at argumentasjonen for en eventuell nedleggelse er svært mangelfull. Tallene som viser få læreplasser er absurde. Selvfølgelig finnes det læreplasser for media i telemark, og selvfølgelig mer enn seks her, mener Paulsen. 

Galdal mener at analysene som har blitt gjort viser at det ikke er et stort nok grunnlag for et bærekraftig tilbud.

– Hvis dette kan motbevises, så vil vi selvsagt foreslå å opprettholde linja, skriver han.

 

Rektor ved Horten Videregående, Gisle Birkeland, forteller at det er Fylkestinget som vil fatte endelig vedtak i saken den 15. desember.

Tilbakemeldingene fra Horten Videregående er lagt frem i dette dokumentet, sammen med andre innspill fra skoler og opplæringskontorer.