Munchmuseet har ikke tatt mot publikum siden nedstengingen. ​Foto: Sara Aarøen Lien ​

Munch på direkten

Museumsdørene er stengt, men kunsten trenger ikke forsvinne av den grunn. Munchmuseet viser derfor kunst på nettet til tusenvis av mennesker.
Onsdag, 25 november, 2020 - 10:35

–  Når vi først måtte stenge i mars så vi at det plutselig ble et stort behov. For oss er det viktig å dele kunsten til Edvard Munch med folket, både utenlands og innlands,  forteller Zeenat Amiri, Munchmuseets kunstformidler.

Oslomuseene holder stengt, og for å fortsette driften har flere trappet opp digitale tilbud. Publikum roser videoene, direktesendingene og de andre tilbudene Munchmuseet begynte med i mars.

–  Siden det fysiske tilbudet ble tatt bort, så tenkte vi at vi må fortsatt gjøre det tilgjengelig for mennesker over hele verden, fortsetter Amiri.


Kunstformidler Zeenat Amiri har jobbet mye med digitale omvisninger siden mars. Foto: Sara Aarøen Lien 

Museet var tidlig ute med et tilbud på nett. Amiri forteller at de raskt så at det oppsto en interesse.

–  Jeg liker å se på oss som nytenkende. Vi liker å pushe grenser og å nå ut på nye måter. Vi tør å ta de sjansene.


Publikum kan nå kun se disse verkene gjennom skjermen. Foto: Sara Aarøen Lien


Liv Ramkjær, generalsekretær i Museumsforbundet, er bekymret for museenes framtid. Foto: Museumsforbundet

Usikker framtid

Generalsekretær for museumsforbundet Liv Ramskjær er positiv til de tiltakene som dukker opp.

–  De nye digitale tilbudene har allerede bidratt til å endre mange museer. De har blitt mye mer synlige, og vi vet at museer har klart å opparbeide et nytt publikum.

Likevel er hun bekymret. Liveomvisningene og videoer som er laget deles med folket gratis. Det er ønsket at kunsten skal være tilgjengelig for alle, men det hjelper ikke på museenes usikre økonomiske sitasjon.

 


Zeenat Amiri er vert for flere direktesendinger, og har fått mye god respons. Skjermbilde: Munchmuseet på Facebook

–  På lang sikt kan det bidra at flere blir oppmerksomme på museet og kommer fysisk etter å ha sett det digitalt, men foreløpig har vi ikke sett så mange resultater på at museene tjener penger på det, sier Ramskjær.

Påvirkning


Her har Munchmuseet livevisning for Den kulturelle skolesekken hver dag. Foto: Sara Aarøen Lien

–  Det å satse på å tilgjengeliggjøre kunsten til Edvard Munch utenfor museets grenser, har vi sett er kjempeviktig, og har hatt en stor innvirkning, forteller Amiri.

Det som har slått best an er direktesendingene. De foregår ofte som en omvisning i museet, mens publikum kan komme med direkte kommentarer og innspill.


Ingen får nyte denne kunsten på ekte, men flere tusen har sett Munchmuseets videoer. Foto: Sara Aarøen Lien

Amiri liker å tro at det kommer til å bli vanligere med museumstilbud på nett også etter pandemien, men hun er ikke i tvil:

–  Det å møte kunsten personlig, helt på egenhånd, direkte, det er en helt annen opplevelse.

Emneord: