Nordic Choice er en av hotellkjedene som har merket nedgangen av besøkende. Foto: Ørjan Nilsen

Hotellene sliter

Etter flere år med oppgang sa det stopp da koronakrisen inntraff Norge. Hotellkjedene er spesielt hardt rammet.
Torsdag, 4 februar, 2021 - 15:04

Ferske tall fra SSB viser at etter flere år med økning på overnattinger var det i 2020 et fall på 33 prosent sammenliknet med 2019. Hotellene er hardt rammet, og har en nedgang på over 40 prosent. 

– 2020 var et vanskelig år for mange i overnattingsbransjen. I januar og februar økte tallet på overnattinger sammenlignet med samme måneder året før. Etter restriksjoner for å stanse pandemien, stoppet næringen helt opp. Unntaket var i juli, da mange nordmenn dro på ferie i Norge, sier seniorrådgiver Jarle Kvile i SSB.


Kommunikasjonssjef i Scandic Hotels Norge, Lars Anders Bolsø Vestad. Foto: Scandic Hotels

Store konsekvenser 

Å få hjulene til å gå rundt har ikke vært en enkel sak for hotellkjedene. Scandic Hotels har også følt økonomisk på det utfordrende året. 

– Reiselivet og Scandic står i en svært alvorlig økonomisk situasjon som følge av pandemien. Hele samfunnet er under strenge restriksjoner fra myndighetene, noe som gjør det vanskelig for oss å utøve vår virksomhet, og som har stor innvirkning på etterspørselen, sier kommunikasjonssjef Lars Anders Bolsø Vestad i Scandic Hotels Norge. 

Scandic Hotels formidlet i en børsmelding i januar at belegget i Norden var på 15 prosent i desember og 23 prosent i fjerde kvartal. Nærmere et år med pandemi har fått store konsekvenser. 

– Vi har vært dessverre vært nødt til å permittere og nedbemanne for å sikre videre drift og en bærekraftig organisasjon for fremtiden. Samtidig er det et endret marked for hotellbransjen, og man jobber hardt for å tilpasse seg dette på best mulig måte.

Videre i rapporten til SSB står det at det var rundt 14,5 millioner overnattinger ved norske hotell i 2020. Det er 41 prosent færre enn i 2019. Sammenlignet mot 2019 var seks av ti overnattinger i Oslo borte. I desember 2020 var overnattinger nesten halvert i forhold til desember året før.

– Vi ser nå at flere hotell ved å holde stengt grunnet manglende etterspørsel og innreiserestriksjoner. Dette sammen med ny regional nedstengning i allerede hardt rammede regionar i januar lover ikke godt for de kommende månedene, sier Kvile i rapporten.

Det nye året starter ikke som håpet 


Senior Communications Advisor i Nordic Choice hotels, Geir Økland. Foto: Nordic Choice Hotels

Også i Nordic Choice-kjeden har de merket nedgangen. Senior Communications Advisor, Geir Økland sier at starten på det nye året ble ikke som forventet. 

– Januar åpnet tøffere enn ventet med nye restriksjoner og stengte grenser. Det har gjort at vi istedenfor å gjenåpne hoteller har måtte holde flere stengt lenger enn ventet, sier han.

Usikkerhet 

– Vi gikk fra å styre mot et forventet overskudd på 1,2 mrd til at vi sannsynligvis får et underskudd på rundt 1 mrd i 2020. De som er hardest rammet er likevel dem som har vært uten jobb siden mars enten sammenhengende eller tidvis. Usikkerheten denne krisen skaper er det vanskeligste, sier Økland. 

I Nordic Choice-kjeden har det vært store variasjoner i belegg. Med over 200 hoteller har noen enkelte av dem hatt et bra belegg, men det store flertallet har hatt en kraftig nedgang. De hotellene som vanligvis har høyest trafikk, som storby- og flyplasshotell, er de som har det tøffest.

Saken fortsetter under bildet. 


Illustrasjonsbilde. Foto: Jill (CC BY-NC 2.0 Flickr) 

Et endret marked 

Koronaepidemien har derimot ført til et nytt marked for hotellene. Når regjeringen i høst innførte karantenehotell for å begrense importsmitte fra utlandet, fylte hotellrommene seg opp. Presseansvarlig i Scandic forteller at flere av deres hoteller har blitt brukt som karantenehotell.

– Vi har tatt imot karantenegjester på flere av våre hoteller, og har gode rutiner for å håndtere dette. Det er et marked det også i disse dager, og noe vi er positive til å gjøre. Det er viktig å bidra i den nasjonale dugnaden.

Å bruke hotellene for karantegjester har også hjulpet Nordic Choice gjennom den tunge økonomiske perioden. 

– Det har først og fremst gjort at vi har kunnet holde ansatte i jobb og sluppet å permittere, sier Økland. 

Satser på bedring 

Selv om tallene lyser rødt, ser hotellkjedene framover. 

– Enn så lenge så lever både vi og andre næringer under strenge restriksjoner, så det er ventet lav etterspørsel de nærmeste månedene. Så er det vanskelig å si hvordan resten av året blir. Vi håper jo at smittetrykket avtar og at massevaksinasjonen får positive konsekvenser for etterspørselen, sier Lars Anders Bolsø Vestad.

Emneord: