Mette Skovro og Elin Maana ved Sans blomster i Alvdal. Foto: Torstein Sagbakken

Koronaåret ga omsetningsrekord - starter nettbutikk

Blomsternæringen ble en av de store handelsvinnerne i 2020. Nå satser den lokale blomsterbutikken Sans i Alvdal videre med nettbutikk.
Onsdag, 24 mars, 2021 - 10:57

Ifølge en analyse utarbeidet av NHO var var blomster, spill og leker, hus og hjem og dagligvare bransjene som vokste mest i 2020, i tillegg til butikker med bredt vareutvalg - og netthandel generelt. I et 150 kvadratmeter stort butikklokale i Alvdal ligger Sans blomster. Det nyoppussede lokalet er proppfullt med gaveartikler, interiør og naturligvis en rekke blomster og blomsterdekorasjoner.

Da koronaviruset traff Norge for et år siden, fryktet Mette Skovro og Elin Maana et drastisk fall i omsetningen. Det skjedde ikke. Tvert om.

– Vi har aldri hatt høyere omsetning enn vi hadde i fjor, sier daglig leder Mette Skovro bak den lysegrønne, lange disken. 

Hun startet opp blomsterbutikken i Alvdal sentrum for 14 år siden sammen med Maana. Siden oppstarten har det stadig vært interiør-endringer i butikken. Nylig har de fått tak i en gammel høvelbenk som fungerer som blomsterbord. I tillegg fungerer et eldgammelt skap som et godt blikkfang for kundene. 

– I mars i fjor, da store deler av samfunnet stengte, fikk vi inn masse bestillinger på telefon, mail og på sosiale medier. I tillegg var det økt trafikk i butikken. Det var mange som vil vise omtanke og sende en blomst til noen de ikke fikk se, fortsetter Skovro. 

Med omsetningen lagt til grunn har ikke blomsterbutikken i Alvdal blitt rammet av koronaviruset. 

– Spesielt i fjor fikk lokal handel en oppblomstring. Folk er hjemme og bruker mindre penger på Oslo-turer og Syden-reiser, sier Skovro. 

Utvider markedet 

Under koronaåret 2020 opplevde blomsterdamene på Sans økende pågang fra kunder som ønsket å bestille blomster og andre produkter via nettet og telefon. Skovro og Maana tror ikke antall digitale henvendelser kommer til å bli færre med årene. Nå tar de grep og starter nettbutikk.

– Vi gjør det for at kundene våre enklere kan bestille blomster og andre produkter for utkjøring og hjemlevering. Ved å gjøre netthandelen lettere kan vi nå ut til en større del av markedet, forklarer Skovro. 

Det er ikke første gang Sans har vurdert å opprette nettbutikk. Kun noen få år etter oppstarten hadde de en nettbutikk med et begrenset utvalg fra sortimentet.  

– Vi prøvde oss så vidt, men det ble ingen suksess. Den gangen følte vi oss ikke store nok, men nå føler vi at flere følger med på hvilke varer vi har i butikken, fortsetter hun. 

Nå håper de at det blir enklere å synliggjøre produktene med en ny nettside.  

Må være nær forbrukeren 

Netthandel ble i næringslivssammenheng den store vekstvinneren i 2020 med en økning på 36,4 prosent. Dette viser tall fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Regiondirektør for NHO Innlandet, Jon Kristiansen, sier til Journalen at Norge lenge har vært et modent netthandelsland.

– De som gjør det enkelt for kunden å handle og våger å satse på det lille ekstra, vil også være der i fremtiden. Også de små bedriftene må være der forbrukeren er – på en skjerm nær deg, sier han. 


Jon Kristiansen, regiondirektør for NHO Innlandet, konstaterer at netthandel har kommet for å bli. Foto: Moment Studio

Linda Vist i NHO Service og Handel understreker viktigheten av å være til stede både på nett og i sosiale medier, også for små bedrifter.

– Gjennom koronapandemien har vi sett en spesielt sterk økning av små aktører på nett og sosiale medier. Mange driver eksempelvis med virtuelle prøverom og live salgssendinger. Handelsnæringen – både for de store og de små – må drive kostnadseffektivt samt kunne tilby en god kundeopplevelse for kundene som viser at du kjenner kundene dine og deres behov, forklarer Vist.

– Nettbutikker drevet av lokale bedrifter, vil det hindre handelslekkasje til storbyer og større nettsteder?

– Dette avhenger av at den lokale aktøren er i stand til å lage gode opplevelser for sine kunder og tilbyr kvalitet gjennom sine tjenester, sine produkter og sin interaksjon med kunden på handlereisen, sier Vist og fortsetter:

– Det vil nok være rom for både lokale, mindre aktører og storbyaktører i årene fremover - fellesnevneren for alle er kunden i fokus. Det betyr at man har tenkt gjennom hvordan handelen kan gjøres enklest mulig, og gi verdi. 

Håper på kommunal støtte

Alvdal kommune har mottatt ekstrabevilginger til kommunens næringsfond i forbindelse med koronaviruset. Sans har søkt om 50 000 kroner fra fondet, noe som utgjør i underkant av halvparten av de prosjekterte utgiftene. Mesteparten av budsjettet er satt av til en lokal IT-bedrift som skal utforme nettsiden. 

– Det hadde vært svært gledelig om vi hadde fått innvilget denne søknaden, men vi kjører nok på uansett, sier Skovro. 


Næringsrådgiver i Alvdal kommune, Ole Sylte Heggset, er positiv til at Sans ønsker å starte egen nettbutikk. Torstein Sagbakken

Søknaden skal behandles i formannskapsmøtet i april. Næringsrådgiver i kommunen, Ole Sylte Heggset, sier han ser positivt på søknaden, men legger til at det er politikerne som avgjør søknadens skjebne. 

– Sans har over tid leverte kvalitetsprodukter med blomster og andre produkter. Gjennom en nettbutikk tror jeg de vil kunne øke markedet sitt enda mer, sier han. 

Heggset sier det er naturlig med en netthandeløkning under koronapandemien, men mener også at flere og flere ønsker å handle på nett - også etter pandemien. 

– Jeg ser at flere får en tilknytning til det lokale næringslivet. Utflytta alvdøler og personer med fritidseiendom ønsker i større grad å bruke de lokale bedriftene. En nettbutikk gir blant annet disse gruppene enklere tilgang, avslutter han. 

 

Emneord: 
Tags: