Eier og daglig leder av Galleri Osebro, Trude Lyng, må stenge like etter gjenåpning av galleriet. Foto: Porsgrunns Dagblad.

Må stenge tre uker etter nyåpning

Først storbrann, så gjenåpning. Med ny nedstenging får Galleri Osebro nok en utfordring.
Onsdag, 24 mars, 2021 - 14:04

Tre dager etter meldingen om nedstenging av Grenland, er det stille i Porsgrunns handlegater. På døren til Galleri Osebro er det hengt opp en ny plakat: “Galleriet er stengt p.g.a. covid-19”. En kunde prøver gjennom gallerivinduet å få et glimt av utstillingen til Sverre Bjertnæs. En annen kunde iført munnbind forlater galleriet og går ut i en folketom gate med et grafisk trykk under armen.  

– Jeg føler jo at utfordringene har stått i kø de siste åra. Nå har vi akkurat åpna, og så er det plutselig ny nedstenging. Jeg kjente det på fredag – orker jeg det her, sukker eier og daglig leder for Galleri Osebro, Trude Lyng (49).   

Oppturer og nedturer 


Som følge av nye smitteverntiltak henger det nå en ny plakat på døren til Galleri Osebro. Foto: Anna Elisabeth Løberg Kihle.

Fredag 19. mars innførte regjeringen strenge regionale tiltak for Grenlandsområdet. Tiltakene varer i første omgang til og med 6. april. Med det må gallerier holde stengt.  

Galleri Osebro i Porsgrunn ble etablert i 1990 av Hilde Botnen og Jan Erik Øvald. De åpnet først galleri i én ende av huset. Galleriet tok opp mer og mer plass før det til slutt fylte hele bygningen. I galleriet kan man oppleve skulptur, keramikk, grafikk og glasskunst. Det holdes rundt ti utstillinger i året, og galleriet utfører montering og utsmykning i både bedrifter og private hjem.  

– Det har jo vært oppturer og nedturer for Galleri Osebro. Hilde og Jan Erik lurte flere ganger på om de skulle legge ned eller utvide. De solgte i 2010, og da ble det nye eiere og nye eierskifter fram til rett før brannen, forteller Lyng.  

3. mai 2018 ble nemlig Galleri Osebro totalskadet etter en brann. Verdifull kunst ble ødelagt som følge av brannen.  


Galleri Osebro totalskadd etter storbrannen i 2018. Foto: Fredrik Pedersen/Varden.

Gjenåpning og nedstenging  

For tre uker siden kunne Galleri Osebro gjenåpne i sitt opprinnelige bygg. Da var det nesten tre år siden brannen. Før gjenåpningen holdt de til i midlertidige lokaler i nabolaget. Lyng tenker at de har levd i en unntakstilstand siden brannen.  

– Det har vært tungt innimellom å holde motivasjonen oppe, fordi man har stått i så mange kamper med forsikringer, kunstnere, finne oppgjør og type likviditet. Vi jobba oss så fremover mot åpningen av det nye galleriet. Vi klarte å holde åpent i tre uker før vi måtte stenge igjen. Det er kjipt, sier Lyng.  

Galleri Osebro er et kommersielt galleri som lever av salg og mottar ingen offentlig støtte. Med tanke på salg, antall kunstnere, antall utstillinger og størrelse, regnes de som det største galleriet i sitt segment mellom Kristiansand og Oslo.  

I nettbutikken selger galleriet kunst til hele Norge. De har kunder i Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo.  

– Men en del av lokalbefolkningen vil jo gjerne se kunsten før de koster på seg et kunstverk, sier Lyng.  


Før gjenåpningen i februar holdt Galleri Osebro til i dette midlertidige lokalet. Foto: Anna Elisabeth Løberg Kihle. 

En annerledes omvisning 

Denne uka var viet omvisningen ARTig KUNSTig som skulle finne sted både før og etter åpningstid. Galleriet hadde fått skuespilleren Guandaline Sagliocco til å gå inn i en rolle som omviser. Hun hadde frie tøyler innenfor formidlingen av utstillingen, men teknikkene som tresnitt og silketrykk er faget som ligger i bånn for kunstverkene, og disse redegjøres for på en faglig og kreativ måte. Billettene ble utsolgt kjapt, og omvisningen fikk mye oppmerksomhet fra en rekke kulturinstitusjoner.  

– Vi hadde satt opp en del omvisninger. Mange ville se på den måten å formidle kunst på. Alt dette er jo avlyst, sier Lyng.  

Med ny nedstenging dukker det opp nye spørsmål for den daglige lederen. Det er utfordringer rundt hvordan man skal opprettholde salg, og hvordan man skal overholde smittereglene i praksis. Hva er lov, og hva er ikke lov? 


En kunde prøver å skimte kunstverkene gjennom gallerivinduet. Foto: Anna Elisabeth Løberg Kihle. 

– Det er utrolig vanskelig å skjønne regelverket. Noen slipper inn kunder, andre ikke. Det er vanskelig å vite hvordan vi kan bevare arbeidsplasser, og da må vi ha salg. Det er frustrerende, sier Lyng.  

Videre forteller hun at når det gjelder kulturarrangementer, har reglene frem til nedstenging vært lette. Frem til fredag hadde man lov til å selge billetter og lov til å ta inn ti personer om gangen så lenge smittevernregler ble overholdt. Nettopp dette gjorde galleriet med teatervandringene de nylig gjorde, om til kunstformidling.  

Støtter at staten tar grep 


Ordfører Robin Martin Kåss forstår at nedstengingen er krevende for næringsdrivende. Foto: Tom Riis.

Ap-ordfører i Porsgrunn kommune og lege Robin Martin Kåss (44) forstår at de nye tiltakene er krevende for næringsdrivende.  

– Det er jo en kjedelig situasjon for alle som er berørt. Selv om vi har vært relativt forskånet sammenlignet med for eksempel Oslo-området, har vi sett rundt juletider at det som skjer rundt hovedstaden sprer seg fort til Grenland, sier Kåss.

Kåss peker på at det har vært en vanskelig situasjon i Vestfold lenge, som etter hvert fikk flere forgreininger inn i Grenland samt en del smittekjeder som gikk på tvers av en rekke kommuner. I tillegg kom en del av smitten i Grenlandskommunene med ukjent smittevei, som gjorde at de fikk en helt tydelig anbefaling fra Folkehelseinstitutttet og Helsedirektoratet som igjen medførte at helseministeren fattet vedtaket.

– De tiltakene i Vestfold skulle da også inkludere de fire Grenlandskommunene, og vi synes jo det er surt, men vi støtter veldig at staten tar grep, for dette er jo et nasjonalt og regionalt problem. Vi er jo en del av en nasjonal og regional utfordring, så sånn sett er det veldig logisk at det er statlig styring på tiltakene, men det er jo veldig tøft for de næringsdrivende, sier Kåss.

Ordføreren forteller videre at når ting har vært stengt andre steder, har det kommet tilreisende hit.

– En del av den nye tiltakspakken er jo nettopp at man begrenser hvor mange som kommer hit for å handle, men for de som lever av handel, er jo det veldig trasig, avslutter Kåss.


Etter lang ventetid er Galleri Osebro endelig tilbake på sitt opprinnelige sted. Foto: Anna Elisabeth Løberg Kihle.

”Fugl Føniks” 

Etter lang ventetid med gjenoppbygging og ny start i nye lokaler, er det likevel et håp om at Porsgrunn får tilbake sin viktigste formidler av billedkunst.  

Styremedlem og aksjonær Karianne Torbjørnsen (48) vil trekke fram fire punkter som har gjort galleriet, ifølge henne, verdig betegnelsen en «Fugl Føniks»:  

– De ansattes ukuelige tro på, og kjærlighet til arbeidsplassen sin, de ansattes stamina og kreativitet i to svært krevende år, gode strategiske grep i driften og omgivelsenes rungende heiarop langs hele denne brannluktende og uoversiktlige løypa, sier Torbjørnsen.  

Hun legger til:  

– Galleriets fagkunnskap brant ikke opp i mai 2018 – ei heller dets sterke omdømme.  

 

 

Emneord: