Edvard Bjørnstad på plass i pop-up butikken på Steen og Strøm. Foto: Simone H. Sønstrød

Fra hobby til levebrød

Edvard Bjørnstad (20) begynte å male på hettegensere mens han kjedet seg hjemme. I dag har han egen butikk på Steen og Strøm.
Onsdag, 10 november, 2021 - 15:24

Edvard Bjørnstad (20) har siden videregående designet alt fra hettegensere, russedresser og hatter, under navnet BAJAS, på rommet sitt. I høst åpnet han egen pop-up butikk på Steen og Strøm. Nå drømmer Bjørnstad imidlertid om å bevege seg utenfor Norges grenser. 

– Jeg startet egentlig bare for gøy på videregående etter jeg hadde operert mandlene. På Youtube så jeg en fyr som malte ulike motiver på hettegensere, og bestemte meg for å prøve det ut selv. Bare med ting jeg selv syns var kult, forteller Bjørnstad. 

Videre postet han plaggene på Instagram, og fikk flere spørsmål om hvor klærne var fra. Slik kom han i gang med å selge plaggene videre til andre. 

 

Ikke bare-bare med egen butikk


Bjørnstad har blant annet designet antrekk for Marcus og Martinus. Foto: Simone H. Sønstrød

Instagram ble til små pop-up-butikker, fotoshoots og catwalk på eventer. Og med mer oppmerksomhet fikk han også nap hos norske kjendiser som Isah og Marcus & Martinus. Deretter laget han en nettbutikk, og i høst var han så heldig å få plass i andre etasje på Steen og Strøm. 

– Det tok et par uker før det begynte å bli en del salg hver dag, men stort sett har det gått veldig bra. Bedre enn jeg hadde trodd. Og så har det vært gøy å kunne vise noe fysisk til familien min. Jeg følte de fikk en større forståelse av hva jeg drev med, og hvor stort det var da. 


Klesdeigneren kjøper ofte plagg fra vintage- og bruktbutikker, før han gir de nytt liv. Foto: Simone H. Sønstrød

 

 

 

Bjørnstad legger ikke skjul på at det også har vært mye stress. Det har krevd en stor dose selvdisiplin å drive butikk, ved siden av å designe alle klærne når han kommer hjem. 

– Hvis du skal leve av å være designer, nytter det ikke å jobbe «nine to five». Du må sette deg ned med én gang kreativiteten kicker inn, og sette arbeidet foran alt annet. Det er flere ganger jeg har hatt venner på besøk, men så ender de opp med å sitte i sofaen mens jeg designer klær ved siden av, sier han. 

 

Gikk fra deltidsjobb til å ha egne ansatte 

For å få hverdagen til å gå rundt og skaffe en rutine, begynte Bjørnstad å jobbe i barnehage da han flyttet fra Sarpsborg til Oslo. Men etter butikkåpningen gikk inntekten opp, samtidig som prosjektet krevde større ressurser. 


Katrine Nedgård på jobb i BAJAS-butikken. Foto: Simone Holen Sønstrød 

Han fant raskt ut at det ikke gikk alene, og fikk derfor hjelp fra et par prosjektassistenter. En av disse er Katrine Nedgård (20). Hun står i butikken tre til fire ganger i uka, ved siden av studier. 

– Jeg møtte Edvard for et par år siden gjennom felles venner. Han er en stor inspirasjon for meg, og skiller seg ut fra mange andre. Selv prøvde jeg å male på klær under korona, men klarte ikke å komme like langt, forteller hun. 

 

Tør å skille seg ut


Hettegenserne henger også på spesiallagde kleshengere. Disse er produsert i samarbeid med clear&cloudy. Foto: Simone H. Sønstrød

 

Kundene er alt fra unge mennesker, til foreldrene deres og eldre. Selv om de fleste, ved første øyekast, tenker at det ikke er noe for dem. Er det mange som skifter mening etter de har prøvd plaggene på. 

– Jeg tror grunnen til at jeg har kommet såpass langt, er fordi jeg tør å skille meg ut. Samtidig har jeg alltid hatt en stor interesse for foto og video, og har fulgt mye med på trender i moteverdenen og sosiale medier, sier Bjørnstad. 

Han legger til at han er en sosial person som liker å snakke med mennesker. Og at han alltid har turt å tenke langsiktig. Hvis han ikke gikk all in og prøvde etter videregående, så hadde han angret i ettertid. 

 

 

Vil vise plaggene sine til så mange som mulig

Selv om designeren har åpnet butikk i hovedstaden, og stadig inngår flere samarbeid med andre kreative mennesker, har han ingen planer om å stoppe her. 

– Jeg vil vise klærne mine til flest mulig,og skulle gjerne tatt med pop-up butikken til andre land, forteller han. 


Edvard Bjørnstad setter ofte plaggene han er mest stolt av på utstillingsdukkene i butikken. Foto: Simone H. Sønstrød

Det mest ideelle hadde vært å ha et eget studio, som kan åpne og stenge når han vil. Slik kunne han fått tid til å lage alt han ønsker, og arbeide med større prosjekter hvor han virkelig kan gå i dybden. Utenom dette nevner han to store mål som har vært der siden start. 

– Jeg har noen kjente folk som jeg gjerne skulle sett bruke plaggene mine på scenen en gang. Men jeg må bli kul nok først. Slik at de tar kontakt med meg, og ikke jeg spør dem. For det hadde ikke vært det samme, avslutter han med et lurt smil.  

I skrivende stund designer han en vinterkolleksjon som snart skal slippes. Og planlegger ved siden av dette mange kommende prosjekter og samarbeid etter nyåret. Hvor BAJAS og Bjørnstad til slutt vil ende opp, er det ingen som klarer å forutse. 

Emneord: 
Tags: