Regjeringens mål er at alle nye biler som selges være nullutslippsbiler innen 2025. Foto: Maja Ottesen Bjærke

Kan slå 35 år gammel rekord

Med to måneder igjen av året er Norge nær ved å slå sin egen rekord fra 1986. Antallet nyregistrerte biler har skutt i været.
Tirsdag, 9 november, 2021 - 14:53

Antallet nyregistrerte biler i Norge er i ferd med å bli rekordhøy, ifølge nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Ikke siden 1986 har landet hatt flere nyregistrerte biler enn det ser ut til å bli i år. I rekordåret på 80-tallet ble det registrert 167 352 ny biler. Ved utgangen av oktober i år ble det registrert 140 435 nye personbiler i Norge, ca. 9000 færre enn samme måned i -86. Årets to siste måneder vil dermed avgjøre om 2021 blir det nye rekordåret.


Elbiler har økt kraftig i popularitet det siste året. Foto: Maja Ottesen Bjærke 

Til forskjell fra statistikken fra -86 viser årets tall at hele 63 prosent av de nyregistrerte bilene er elbiler. Kun 9 prosent er bensin eller dieselbiler.

At det er en kraftig økning i antall nyregistrerte elbiler kan ha mange grunner forklarer Mikkel Friis, kommunikasjonssjef for statistikk ved OFV. Han påpeker at pandemien kan ha påvirket folks kjøpekraft ettersom de har spart en del penger på å ikke reise. Samtidig mener han at mange nye elbiler har god funksjonalitet.

– Mange nye elbiler, både merker og modeller, har en størrelse og et utstyr- og prisnivå som gjør disse bilene attraktive for veldig mange, sier han

En annen mulig forklaring på de mange nyregistreringene kan være leveringsproblematikken bilindustrien har opplevd under korona, legger Friis til. Han sier at flere av de nyregistrerte bilene kan ha blitt kjøpt for lenge siden, men ikke blitt levert før i år på grunn av delmangler og produksjonsproblemer i industrien.  

Leveringsproblematikk

Delmangel og produksjonsproblemer har preget bilindustrien gjennom hele pandemien. Det mest kritiske har vært mangelen på mikrochips, en vesentlig komponent i alle moderne elbiler. Mikrochipsene fungerer som en del av bilens hjerne og det er dermed umulig å ferdigstille nye elbiler uten disse.


Regjeringen bevilget på mandag 100 millioner kroner til Enova for å støtte etableringen av flere hurtigladere. Foto: Maja Ottesen Bjærke

Selv om leveringsproblematikken har rammet hardt, kan det se ut til at Norge blir prioritert av bilprodusentene, forklarer Friis. Han sier at flere andre europeiske land har et større marked for bensin og dieselbiler, noe som gjør dem mindre attraktive for elbilprodusentene. 

– Bilprodusentene har fokus på å nå EU sitt CO2-krav til nye biler. Ettersom Norges elbilmarked er stort, kan det bety at Norge vil få relativt god tilgang på elbiler og ladbare hybrider sammenlignet med andre land i Europa hvor disse biltypene fortsatt utgjør en marginal del av markedet, forklarer Friis.

Endringer i kvalitet


Regjeringen har bestemt at det ikke skal tillegges moms på elbiler fra 2022, slik det tidligere ble diskutert. Foto: Maja Ottesen Bjærke 

Til tross for leveringsproblematikk velger kjøperne allikevel elektriske biler. Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, mener at Norge har hatt en sterk politikk for å fremme elbil de siste tjue årene, men at endringene kan skyldes store endringer i bilmarkedet.

– For mange år siden var elbiler for entusiaster, men etterhvert kom det elbiler fra store bilprodusenter som gjorde det mer attraktivt. Bilene er bedre kvalitet i dag, forklarer hun.

Berge forklarer at elbil lenge var knyttet til de store byene, men at bilene har økt i popularitet blant annet på grunn av lengre rekkevidde på batteriet, flere ladestasjoner rundt omkring i landet og bilmodeller som er mer økonomisk tilgjelig for folk flest.


Regjeringen ønsker å etablere flere ladestasjoner slik at det skal bli enda enklere å bruke elbil. Foto: Maja Ottesen Bjærke 

Økonomiske fordeler

En stor del av elbilpolitikken som har blitt ført i Norge fram til i dag har omhandlet økonomiske fordeler ved elbilbruk. Blant disse fordelene er fritak for moms og engangsavgift, 50 prosent rabatt i bomringene og billigere parkering.

Norsk elbilforening peker på økonomiske fordeler som den viktigste årsaken til at folk flest kjøper elbil. Ifølge en undersøkelse gjort av Norsk elbilforening velger hele 59 prosent elbil på grunn av økonomiske hensyn og kun 19 prosent velger ut fra miljøhensyn.

– Det er ingen tvil om at vi aldri hadde hatt et elbilsalg på dette nivået hadde det ikke vært økonomisk fornuftig for folk. Bil er en så stor investering og det kan være vanskelig å være idealist når det er snakk om en investering til mange hundre tusen kroner, sier Berge. 

Hun presiserer likevel at flere av deres medlemmer også tenker på miljø når de kjøper bil. Hun mener at økonomiske fordeler har mye å si for valg av elbil, men at miljøhensyn også er viktig for folk flest. 


Fossilbilsalget i Oslo er halvert fra 2016 til 2020. Nå er det elbiler som gjelder. Foto: Maja Ottesen Bjærke

Emneord: