Oda håper på kundevekst etter å ha redusert prisen på dagligvarer. Foto: Liselotte Bakkevig Tonheim

Vil femdoble dagligvarehandelen på nett i Norge

Tidligere i høst kuttet Oda prisene på dagligvarer i sin nettbutikk. Lavpriskjeden Kiwi er ikke bekymret.
Onsdag, 1 desember, 2021 - 15:48

Denne høsten kunne Oda, dagligvarebutikk på nett med hjemlevering, annonsere at de senker prisene. De ønsker å tilby rimelige varer tilsvarende lavprisbutikkene, og har blant annet innført prismatch med REMA 1000.

Kristian Haugene er software utvikler i bedriften og forteller at håpet med prisreduksjonen er å nå ut til flere kunder. 


Kristian Haugene er software utvikler i Oda. Foto: PRIVAT

– Kunder er prisbevisste. I Norge skjer to tredjedeler av all dagligvarehandel hos lavprisbutikkene. Når vi var dyrere enn lavpriskjedene, snevret dette inn hvem som var potensielle kunder. 

Regnskapstallene viser at bedriften har tapt penger hvert år siden den ble opprettet i 2013. Haugene forteller at det store målet er å bli lønnsomme, og at måten å gjøre det på er å lage det beste produktet for kundene.

– På kort sikt så vil senkede priser føre til at vi taper enda mer, men håpet er jo at vi får en kundevekst. En pakke med skinke koster noe for oss, og når vi da selger den ut for billigere enn det vi gjorde før, så tjener vi jo mindre på den. Men det er klart at hvis vi selger mye mer, så kanskje vi kan få det til å være verdt det, sier Haugene.

Haugene bekrefter at lavere priser gjør Oda mer konkurransedyktig, og trekker frem den hellige trekanten i daglivarebransjen.

– Generelt sett klarer man ikke å få både god plassering av butikken, bredt vareutvalg og lave priser. Målet er at Oda skal klare å få både lave priser, stort utvalg, og varene levert rett på døra. Så vi prøver egentlig å få til alle tre. 


Håpet til Oda er at en større del av omsetningen i norsk dagligvarehandel kommer til å skje på nett. Foto: Liselotte Bakkevig Tonheim

Oda har siden 2014 benyttet Rema Distribusjon som en av sine leverandører. Nå har de også prismatch med REMA 1000.

– Inne på nettsidene kan du finne en prissammenligning, hvor vi setter opp prisene til konkurrenter, og sammenligner med våre egne.

Vil øke omsetningen i dagligvarehandel på nett i Norge

Haugene forteller at Oda håper å bli en større aktør i norsk dagligvarehandel.

– Det norske dagligvaremarkedet omsatte for over 200 milliarder kroner i 2020. Oda står for omtrent én prosent av omsetningen, og jeg tror at noe sånn som to prosent av det norske dagligvaremarkedet skjer på nett. 

– Håpet i første omgang er at dagligvareaktørene på nett sammenlagt oppnår ti prosent eller mer av omsetningen i norsk dagligvarehandel, slik som England ligger an nå, sier han.

Ikke bekymret

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier at lavpriskjeden er vant til en tøff konkurransehverdag, og at de ønsker all konkurranse velkommen.


Kristine Aakvaag Arvin. Foto: KIWI/Mediebank

–  Vi har jo et annet konsept med medarbeidere som møter kunden i butikk. Gode butikker med dyktige, hyggelige medarbeidere er vårt hovedfokus. Og så er vi vant til å konkurrere knallhardt om kunden uansett hvem man sammenligner oss med.

Arvin sier at Kiwi ikke er ikke bekymret for at nettbutikken har senket prisene denne høsten.

– Vi har ikke merket noen endring som følge av det. Vi blir bare motivert av konkurranse, og er overhodet ikke bekymret.

Hun forteller at Kiwi følger med på utviklingen, og tilpasser seg markedet løpende. 

–  Sånn som ting er i dag så er det viktigste for oss er at det skal være billig, hyggelig og raskt å handle i våre butikker. Vi har en sterk merkevare, men tilpasser selvfølgelig konseptet løpende etter kundens behov. Vi har ingen planer om å starte med netthandel nå, men vil selvfølgelig følge med på hvordan det utvikler seg fremover, avslutter hun.