Koronapandemien rammet taxinæringa hardt. Nå ser tallene lysere ut for Norgestaxi. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

Taxibransjen på beina igjen

Koronapandemien førte til en nedgang på over 30% for taxinæringa på landsbasis. Nå er Norgestaxi tilbake til vanlig drift igjen.
Mandag, 8 november, 2021 - 12:11

– Vi så en klar nedgang da landet stengte, men nå er tallene gode igjen, sier Jonas Eldristad, regionssjef i Norgestaxi.

Han peker samtidig på statistikk på datamaskinen sin, som viser hvor innbringende de aktive taxiene er.

– Vi har litt færre biler nå enn i 2019, men tallene viser at hver bil kjører inn omtrent samme summen nå, som før mars 2020, fortsetter Eldristad.


Regionssjef i Norgestaxi, Jonas Eldristad, opplever at markedet går tilbake til normalen. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

Selv om utelivet akkurat har åpnet for fullt igjen, og det er begynnelsen på julebordsesong, tror han ikke at tallene etter nyttår kommer til å bli dårligere enn før pandemien startet.

– Det er en naturlig graf for taxinæringa. Vanligvis opplever vi høysesong i november og desember, før det roer seg i januar, men jeg vil absolutt si at vi er tilbake til vanlig drift.


Jonas Eldristad tror at markedet kommer til å roe seg etter nyttår, men at det er en naturlig kurve. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

Næringa slet da Norge stengte

I likhet med utelivet og idretten, slet taxinæringa voldsomt under pandemien. En rapport fra SSB viser at det var en nedgang på over 30% i omsetning fra 2019 til 2020. Til tross for dette har Norgestaxi klart seg uten for store problemer. Eldristad sier at den store skillelinjen for næringa under korona, var om aktørene hadde kontrakter med det offentlige.

– I motsetning til andre selskaper, ser vi kun på kveldskjøring som en bonus. Syketransport er den store innbringeren for oss, og den har vært stabil tross korona. Derfor har vi ikke slitt like mye som andre selskaper, forteller Eldristad.


Jonas Eldristad mener ikke taxireformen har påvirket markedet i noen særlig grad. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

Tilpasser seg taxireformen

Taxireformen fra 2020 åpnet for flere aktører i det norske taximarkedet, og kravene for å få løyve ble betydelig lettet. Dette førte til at nye lavprisaktører som Bolt, Uber og Yango kunne etablere seg i Norge, noe som flere etablerte taxiselskaper uttrykte bekymring over. Tross dette, mener Eldristad at det ikke har påvirket driften i særlig stor grad.

– Vi har etablert vår egen variant av lavprisselskapene, som heter “JIP”. Det vi ser er at slike selskaper ikke påvirker det faktiske drosjemarkedet. De som velger å kjøre med Uber, Bolt og JIP ville sannsynligvis ikke tatt en drosje om slike tilbud ikke eksisterte, men heller reist med kollektivtransport.


Pasienttransport utgjør en vesentlig del av omsetninga for mange norske taxiselskaper. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

– En stigende kurve

Abdi Risak har kveldsvakt for Christiania Taxi. Han sier at det er roligere enn det pleide å være.

– Det pleide å være mer å gjøre, men det er en stigende kurve. Jeg merker for hver uke at ting stabiliserer seg igjen.

Han har selv kjørt drosje i tre år, og merket virkelig at det var lite å kjøre da utelivet var stengt.

– Jeg kunne sitte hele kveldsvakter uten å ha mer enn to-tre turer.


Abdi Risak har selv en stigende kurve i antall turer. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

Han er fornøyd med at markedet tar seg opp, og liker bedre å ha mye og gjøre, framfor å sitte å vente. Selv om det er en rolig vakt akkurat i kveld, er det fortsatt mer å gjøre enn samme vakta for bare to måneder siden.

– Definitivt, jeg har allerede kjørt et par turer, og forventer å kjøre et par til i løpet av kvelden. Det er ikke like intensivt som da jeg startet i 2018, men det kommer seg.


Trafikkbildet i Oslo preges av mange drosjer. FOTO: Sigbjørn Lægdene Stenvaag

 

Emneord: 
Tags: