Matilda sitter ved datamaskinen og jobber med egne, og andres låter flere timer hver dag. Foto: Sval Rosenløw Eeg

Kvinnelige produsenter er i undertall

En undersøkelse gjort av USC Annenberg Inclusion Initiative i 2019, fant at på verdensbasis er kun to prosent av profesjonelle musikkprodusenter kvinner. Dette mener artist og produsent Matilda Gressberg at vi bør gjøre noe med.
Onsdag, 10 november, 2021 - 13:36

Gressberg har produsert sitt eget album, samt jobbet med flere låtskrivere og artister fra hele verden. Blant annet har hun gitt ut en låt med artisten Dagny, som hun også har skrevet og produsert. Gressberg mener kvinner må tørre å ta mer plass.

–  Jeg tror mange ikke tør, eller at man føler at man ikke slipper til. Jeg kjenner mange artister som produserer egne demoer, men som tenker at det de lager ikke er godt nok. Det viktigste er at man liker det man lager selv, sier hun.


Matilda har laget eget studio hjemme i leiligheten. Foto: Sval Rosenløw Eeg 

Selvlært

Gressberg begynte å produsere egne sanger da hun var tretten år. Da var det bare enkle ideer. Hun pleide å gjenskape sanger hun likte, og hun sier dette var en god øvelse. I voksen alder har hun jobbet med andre produsenter i flere år, frem til hun bestemte seg for at hun ville gjøre produksjonen selv. 

–Veldig ofte endte jeg opp med å like det jeg hadde laget selv best, fordi det var mer sjel i det, og det var mer meg. Jeg brukte ett år på å lage albumet mitt, og jeg laget det her i stua mi, sier hun. 


Matilda lærte seg musikkprogrammet Logic Pro ved hjelp av YouTube-videoer. Foto: Sval Rosenløw Eeg 

Hun mener man kan få til det meste selv, dersom man jobber dedikert og ønsker å lære.

– Man må bare begynne et sted. Du trenger ikke å ha det dyreste eller beste utstyret. Det finnes gratis programmer som Garageband, der man til og med kan lage musikk på telefonen. Jo mer du gjør det, jo flinkere blir du, forklarer hun.


Siden hun var tretten år, har Gressberg produsert sine egne demo-låter. Foto: Sval Rosenløw Eeg 

Skjev fordeling

Victoria Øverby Steinland har tidligere jobbet i likestillingssenteret, og jobber nå som prosjektleder i Balansekunst. Hun mener den skjeve fordelingen mellom menn og kvinner blant produsenter, henger sammen med normer og forventninger til kjønn som vi har i hele samfunnet.

– Vi kan ha forutinntatte holdninger til for eksempel hva menn og kvinner ”passer” til, men vi kan også ha disse holdningene og fordommene til oss selv. Det kan gjøre at man som kvinne ikke oppfordres til, eller forestiller seg selv i en rolle der man ikke har noen rollemodeller å se til.


Victoria Øverby Steinland sier “Kjør på!” til jenter som ønsker å produsere egen musikk. Foto: Sval Rosenløw Eeg 

Steinland tror dette kan bli en selvforsterkende syklus, der mangelen på kvinner blant musikkprodusenter gjør at unge jenter ikke får rollemodeller som kan invitere de inn i bransjen. Hun mener et tiltak som kan motvirke disse forskjellene er å tilby barn og unge forskjellige muligheter som ikke er preget av kjønnsnormer. 

– Vi må ha somtaler som i større grad bidrar til å invitere kvinner inn. Nordic Songs er for eksempel en låtskrivercamp som retter seg kun mot kvinner. I tillegg finnes det organisasjoner som Akks Norge, som ønsker å skape åpne og trygge miljøer som man kan finne støtte i, og lære sammen med.


På veggen til Gressberg finner vi post-it lapper med navn på ulike låter som ble vurdert om skulle med eller ikke på forrige album. Foto: Sval Rosenløw Eeg 

Matilda Gressberg sier følgende til kvinner i musikkbransjen:

– Vi kvinner må støtte hverandre, uansett hva. Uansett om man driver med ulike sjangre, fordi vi er så få. Om noen ikke blir invitert inn i rommet må vi heller invitere hverandre inn i rommet, og vise at vi kan.

Emneord: