Dette er et vanlig syn for Osloborgere. Foto: Victoria Gjone

Vil redusere antall utleiere fra 12 til 3

I september i år ble antall elsparkesykler i Oslo redusert fra 25.000 til 8.000. Nå vil Oslo kommune igjen endre reglene.
Tirsdag, 23 november, 2021 - 13:25

I dag har tolv aktører til sammen 8.000 sparkesykler i hovedstaden. Kommunen ønsker tre aktører på markedet, uten at det skal gå utover antall sparkesykler tilgjengelige.

E24 har fått tilgang til høringsforslaget som ble utsendt på mandag. Forslaget innledes slik:  

«Ved å justere gjeldende forskrift ønsker Oslo kommune i enda større grad å sikre fremkommelighet, trygge offentlige rom, godt miljø og lokalmiljø. Samtidig ønsker kommunen også å være bedre i stand til å møte innbyggernes varierte mobilitetsønsker og -behov».


Voi har inngått samarbeid med Wind for å få flere elsparkesykler i hovedstaden. Foto: Victoria Gjone

Kvalitetskriterier

Oslo kommune ønsker at aktørene skal vurderes etter følgende kriterier: 

  • Fremkommelighet i det offentlige rom. Det dreier seg om hvordan selskapet arbeider for at elsparkesyklene ikke skal være til hinder for andre. 
  • Trygget for fører og andre. 
  • Klima- og miljøvennlig drift. 

Det er disse kriteriene som skal bestemme hvilke aktører som får beholde utleietillatelsene i Oslo. 

Hva synes forbrukerne?

Jacob Kongsrud bruker Oslos elsparkesykler flittig i hverdagen. Han er positiv til forslaget fra kommunen. 

- Det det er fint at vi får færre apper å forholde oss til! Jeg synes det virker som en bedre løsning. 


Jacob Kongsrud velger elsparkesykkel fremfor kollektivtransport. Foto: Victoria Gjone

Edda Kaas er bekymret for at mindre konkurranse vil gå utover prisen. Aller helst skulle hun ønske at det ble satt ut flere sparkesykler. 

- Jeg er fornøyd så lenge prisen holder seg lav, det er egentlig det viktigste for meg. Så håper jeg virkelig ikke at de fjerner flere elsparkesykler. 


Edda Kaas har akkurat benyttet seg av en elsparkesykkel idet Journalen tar en prat med henne. Foto: Victoria Gjone

Dagens system tillater hver av de tolv aktørene 266 elsparkesykler. Dersom Oslo kommune får gjennom høringsforslaget, vil de tre største aktørene få en kvote på 2666 enheter hver. Høringsfristen er 13. desember. 

Emneord: