Starter ny tradisjon ved Oslomet
Den første Anna Sethne-forelesningen ble holdt av Richard Sennett, og med det er standarden satt for årene fremover.
21. Januar var det duket for den aller første Anne Sethne-forelesningen. Forelesningen Sennett har for OsloMet passer spesielt godt for et universitet som har "metropolitan" i navnet, sier Sarah J. Paulson, dekan for fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, i sin velkomst.
Inspirere, profilere, og bygge broer
Paulsen forklarer at hensikten med forelesningene er å være til inspirasjon for både ansatte og studenter. De håper å skape en større dialog mellom fagmiljøer, profilere fakultetet og universitetet, og å bygge nettverk mellom fakulteter.
Forelesningen startet med en velkomst fra Paulson, og en formell presentasjon av årets gjesteforeleser gjort av Hanne Skaaden, prodekan for Fakultetet for lærerutddaning og internasjonale studier her på OsloMet. Deretter hadde Richard Sennett sin forelesning om The Open City. Forelesningen ble avsluttet med en panelsamtale der Kim Helsvig, professor ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet, var ordstyrer.
Dette ønsker hodene bak Anne Sethne-forelesningen at du skal ta med deg videre fra årets forelesning
– Dette er hyperaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft, ulikhet, motsetninger, mangfold og arbeiderklassen på vei tilbake på det politiske kartet, sier Kim Helsvig, professor ved fakultet for lærererutdanning og internasjonale studier.
Torgeir Haugen, som er førstelektor ved samme fakultet, følger opp;
– Han er motstander av monokultur. Enten det er undervisningsstrukturer eller byggningsmasser, er han opptatt av at vi kan gjøre en forskjell. Helst vil han at det skal oppstå møteplasser mellom forskjellige kulturer, framfor å stenge mellom dem, sier han.
Sarah J. Paulson understreker at det brede spekteret som Sennett dekker gjør at det er mye å ta med seg. Hun nevner spesielt Sennetts tanker om å lære gjennom å gjøre.
– Det at barn blir gatesmarte, og lærer seg overlevelsesstrategier som de tar med seg inn i skolen. Jeg tenker at det pedagogiske i det, er ganske viktig å ta med seg, sier hun.