Aleksander frakter hjelpeutstyr frivillig til Ukraina

Da krigen i Ukraina brøt ut, kunne ikke Aleksander Johansen la være å hjelpe til. Han reiser ned på egenhånd for å levere utstyr. Kritikere mener dette er med på å skape kaos.

En minibuss med to personer
Alexander Johnsen, Karina Markovshchenkova og Minna Raita reiser ned til grensen til Ukraina for å bistå med medisinsk utstyr som er donert fra Norge. Foto: Privat

En mørkeblå, småsliten Volkswagen-minibuss kommer kjørende oppover Pilestredet. En ung mann kommer så vidt til syne bak førersetet. Han vinker og peker fremover for å signalisere at han skal parkere.

Ut av minibussen stiger en tydelig stresset Aleksander Johansen. Han kommer bort og forklarer hva planen hans er for dagen, mens han sjekker telefonen flere ganger. 

Johansen har planlagt å frivillig kjøre minibussen helt ned til Medyka i Polen, som grenser til Ukraina, for å levere medisinsk utstyr. 

Alexander ved minibussen
Alexander Johansen gjør seg klar til en lang biltur ned til Polen Foto: April Lin Flage

Hvor lang tid tar det å kjøre ned til Medyka?

– Vi ser for oss at det tar litt over 20 timer med kjøring, sier Johansen. 

I tillegg til Johansen og Karina Markovshchenkova, skal Minna Raita være med på turen. Sammen har startet sin egen lille hjelpeorganisasjon, The Care-initiative. 

Frakter utstyr

Han skal frakte med seg pappesker med sterile hansker og bandasjer, antibiotika og annet klinisk utstyr. Målet er å få levert fra seg utstyret, enten på grensen til Ukraina, eller i den ukrainske byen Lviv øst i Ukraina.

Innsiden av minibuss
Minibussen fylles med utstyr som er donert i forbindelse med krigen i Ukraina. Foto: April Lin Flage

Klokken er presis 15:00, og de første pappeskene lempes inn i minibussen. Det er den lille helsebedriften Andreas Ruuds som har donert eskene med legeutstyret som pakkes inn i bussen nå.

Alexander bærer inn i minibussen
Alexander Johansen bærer inn esker. Foto: April Lin Flage

I tillegg til dette utstyret har andre privatpersoner og bedrifter bidratt med donasjoner som Johansen skal frakte med seg ned.

Planen for avreisen er rundt 19:00 på kvelden, og med få timer igjen til turen starter, kan man merke på Johansen at tidsskjemaet er hektisk.

– Klarte ikke sitte og se på

Dagen etter har han bedre tid til å snakke på telefon. "Autobahnen" i Tyskland høres godt i bakgrunn, mens en skurrete stemme fra Johansen sier at de er på strekningen mellom Rostock og Berlin for øyeblikket.

Hvorfor synes du det er viktig å bidra med dette her?

–  Det er jo at Ukraina er under angrep fra Putin, som jeg ser på som en diktator. Verden er i krise akkurat nå. Det er et humanitært behov, uavhengig av hvor lenge denne krigen varer, sier han fra førersetet i bilen.

Han har fått få timer med søvn de siste dagene. Via sosiale medier har man kunnet følge reisen til minibussen "Onkel Blå" på Facebook og Instagram.

I posten nedenfor viser Johansen at de er på vei ned til Berlin. Han beskriver jagerflyene som suser over dem, mens de fyller drivstoff.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et innlegg delt av @care.initiative

- Det blir et enormt kaos

Anne-Marie Helland
Anne-Marie Helland er nå direktør i PwC og leder rådgivningsteamet for kvalitetssikring og risikostyring av internasjonal bistand. Foto: PwC/2021

Anne-Marie Helland er tidligere generalsekretær i Kirkens Nødhjelp. Tidligere denne uken publiserte hun et facebook-innlegg hvor hun fortalte om problemene ved at enkeltpersoner reiser til Ukraina og Polen på egenhånd med utstyr. 

– Det er viktig å si at engasjementet er positivt. Jeg er overbevist om at alle som gjør noe nå, gjør det i aller beste mening og ønsker å hjelpe. Men jeg har vært på bakken selv under sånne store operasjoner tidligere, og det som da foregår er at det blir et enormt kaos, sier hun til Journalen. 

Innlegget har i etterkant blitt slettet fra hennes egen facebook-konto. 

Nåværende generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen er enig med Helland, og mener økonomisk hjelp til organisasjonene er viktig for å opprettholde aktiviteten i Ukraina og i landene rundt.

– Jeg vil oppfordre folk til å støtte organisasjonene, fordi de vet hva som trengs av hjelp og har kunnskapen som trengs for å gi den, sier han. 

Oppfordrer til å bidra

Aleksander Johansen mener hjelpeorganisasjoner kommer for sent fram, og at dette er en av grunnene til at han valgte å reise ned på egenhånd. Han oppfordrer likevel alle til å bidra på de måtene de kan. 

– Enten det er organisert hjelp via Røde Kors, Flyktninghjelpen eller UNOCHA, så kan du bestemme deg for å hjelpe, forteller han.

Selv har Johansen, sammen med andre personer i Norge, brukt mye tid på å koordinere og planlegge hva slags utstyr det er behov for i Ukraina.

På grensen til Ukraina

Torsdag formiddag kom minibussen frem til Medyka. Der fikk de overlevert utstyret til en polsk ambulanse som skulle frakte det videre inn til Lviv.

– Hovedplanen før vi reiste var å dra ned med det utstyret som vi fikk plass til i bilen, og få levert det der nede. Så følger vi med underveis og ser an behovet for eksempel på transport av flyktninger, sier Johansen.

– Vi må egentlig bare vurdere sikkerheten underveis, men vi har jo med en minibuss som kan frakte mennesker hvis det blir nødvendig, legger han til.

Utover i uka ble det vanskeligere å komme i kontakt med Johansen. I facebook-gruppen "The Care-initiative" beskriver de dagene på grensen som svært uforutsigbare, og at de har arbeidet mye med å planlegge hvor de skal frakte flyktningene videre. 

Via melding lørdag formiddag, bekrefter Johansen at de har fraktet flere barn og kvinner med buss fra grensen til Ukraina og til polske byer. Han avslutter med å si at de jobber med å frakte flere flyktninger de to neste døgnene.