I tekstiltrykkeriet 10/10 Valkyrien, ble det arrangert støttesalg til inntekt for Ukraina. Foto: Gyri Høiset

Viser støtte gjennom mote

Motebransjen har blitt oppfordret til å heve sin stemme i konflikten. Tekstiltrykkeriet 10/10 åpnet for støttesalg til inntekt for Ukraina.
Mandag, 7 mars, 2022 - 11:15

Den 3., 4. og 5. mars åpnet 10/10 for “drop-in”-brodering på Valkyrien.

Tekstiltrykkeriet ga kundene mulighet til å brodere Ukraina-duen på et kjøpt eller medbrakt plagg. Deler av inntekten ble samlet inn som donasjon til UNHCR, FNs støtteordning for flyktninger.


Tekstiltrykkeriet 10/10 har gitt kunder mulighet til å brodere Ukraina-duen på et valgfritt baseplagg. Foto: Gyri Høiset

– Når slike konflikter oppstår, så blir man jo usikker på hva man egentlig kan gjøre. Man føler seg gjerne fysisk distansert fra det som foregår, forteller 10/10-butikkansatt Margrethe Hamran.

Hamran synes det er fint at man kan være en del av noe man vet er med på å hjelpe. Hun poengterer at alle små handlinger hjelper.


Konseptet har blitt tatt godt imot av kunder hos 10/10, forteller butikkansatt Margrethe Hamran. Foto: Gyri Høiset

– Det har vært veldig fint å se at det er kunder som virkelig bryr seg. De fleste har besøkt oss fordi de ønsker å bidra med støtte, de har tatt seg tid til å komme hit til oss, sier Hamran.

Hun forteller at responsen fra kundene har vært flott, og at flere har kommet fornøyde tilbake for å kjøpe flere produkter til vennene sine.

– Noen var her og kjøpte plagg med broderitrykk til hele familien, sier Hamran.

Da konflikten mellom Ukraina og Russland ble utløst, fikk store deler av motebransjen kritikk for å være stille. Nå holder flere aktører aksjoner for å samle inn penger til støtte for Ukraina, noe som blir tatt godt imot av publikum.

– Jeg synes det er superviktig at motebransjen slenger seg på, de har store kundegrupper og kan spre budskapet til et bredere publikum, sier 10/10-kunde Lisy De Rohan Birkeland.


Når støtte formidles gjennom mote, så kan budskapet nå et bredere publikum, mener Lisy De Rohan Birkeland. Foto: Gyri Høiset

Birkeland har kjøpt en t-skjorte brodert med Ukraina-duen. Hun hadde oppdaget at 10/10 holdt støttesalg gjennom sosiale medier, og tenkte umiddelbart at hun ønsket å komme innom for å støtte intiativet.

– Det å synliggjøre støtten er veldig viktig, forteller Birkeland.

Hun synes at de med en plattform, som kan nå ut til mange, bør heve stemmen. Som et merke i motebransjen har man mulighet til dette via produktene man selger, arrangementer man holder, og på sosiale medier.


10/10 holdt sin butikk på Valkyrien åpen 3., 4. og 5. mars, og arrangerte støttesalg for Ukraina. Foto: Gyri Høiset

 

Emneord: