Både Ruter og MDG ønsker at fordelene med elbiler fases ut. Ruter vil ha det nå, MDG vil vente. Illustrasjonsfoto: News Oresund (CC BY 2.0) by Flickr.

To av tre kjøper elbil

Tall fra SSB viser at to av tre nye personbiler i Norge er elbiler. Dette kan få konsekvenser for kollektivtrafikken.
Mandag, 4 april, 2022 - 10:07

Pandemien har ført til flere bilister i trafikken, skriver kollektivtransportfirmaet Ruter til Journalen. Nå arbeides det med å få disse personene til å benytte seg av kollektivtransport. 

– Elbiler er bra for klimaet hvis de erstatter fossilbilene, men ikke om de erstatter kollektiv transport. Vi er avhengige av å dele transportmiddel for å få ned utslippene, sier pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Han poengterer at det vil bli umulig å nå klimamålene hvis alle skal kjøre inn til byene i hver sin bil. 

– Det er i alle fall ikke bærekraftig å erstatte det vi gjør med elbil, legger Dahl Johansen til. 


Kontoret til Ruter ved Jernbanetorget i Oslo. Foto: WIktoria Trembasiewicz.


Unni Berge og Norsk elbilforening vil bevare elbilfordelene. Foto: Norsk Elbilforening. 

Norsk elbilforening er fornøyde med utviklingen, og sier til Journalen at elbil er det beste valget hvis man er i markedet for et nytt kjøretøy.

– Det er økonomisk smart å velge elbil fordi de fritar deg fra kjøpsavgifter som moms og engangsavgift, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. 

Hun legger til at en annen grunn for at nybilkjøperne velger elbil, er fordi disse kjøretøyene har god rekkevidde, er fine familiebiler og at de kan trekke tilhengere. 

– Hvis det på sikt skal innføres moms på elbiler, må vi sørge for at konkurransen går i elbilenes favør. Den videre avgiftstrategien må være at dersom elbiler skal få moms, må også nye forurensende biler bli dyrere, sier Berge.  

Elbiler bør bli pålagt å betale bompenger

Miljøpartiet de grønne er også fornøyde med at flere velger elektriske biler, og vil ha en bilpark dominert av elbiler. Likevel påpeker de at disse type kjøretøyene ikke er helt uproblematiske.

– Det er en del negative konsekvenser i forhold til luftforurensing, og hvert eneste bildekk slipper ut omtrent 500 gram mikroplast i året, som til sammen blir to kilo i året per bil, sier Axel Klanderud fra MDG til Journalen.

Klanderud forteller også hvorfor elbiler burde betale bompengeavgift.


Klanderud fra MDG sier at bompenger for elbil gjør det mer attraktivt å ta kollektivt. Foto: Eirik Brødholt, MDG.

– I fremtiden når vi bare har elbilister, vil det være naturlig at også de betaler bompenger. Men de differensierte avgiftene har lenge vært et godt virkemiddel for å oppmuntre til bruk og kjøp av elbil. Når alle blir bilister har elbil, vil poenget med differensieringen bli borte. 

Vil omrokere veiressurser til kollektivtrafikk

Klanderud fra MDG sier at de vil flytte pengene fra utbyggingen av store motorveier, til kollektive tilbud. 

– De 400 milliardene vi skal nå bruke på fergefri motorvei, kunne til sammenligning blitt brukt til å utbedre kollektivtrafikken over hele landet i 30 år, sier han.