Laget ny grafisk profil for NRK

Etter anbud var det ANTI som fikk jobben med å designe ny grafisk profil for NRK.
Tirsdag, 18 oktober, 2022 - 13:34

Selskapet ANTI driver med merkevareutvikling for sine kunder. Det vil si alt fra kommunikasjonsoppgaver og designoppgaver til innhold som filmproduksjon.

Etter anbud var det ANTI som kunne glede seg til å designe for statskanalen. 


Erik Johan Worsøe Eriksen har hatt en sentral rolle i den nye grafiske profilen.
Foto: Kasper Holgersen

Erik Johan Worsøe Eriksen er seniordesigner og rådgiver i ANTI og har hatt en sentral rolle i prosessen.

Unik prosess

— Det har vært en spesiell prosess i den forstand at NRK er en kunde som har veldig mange sterke fagressurser internt hos seg, forteller Eriksen.

De fleste andre kunder bruker ANTI som fagressurs, men NRK har hatt sine egne ressurser med i prosessen.

— Selve prosessen blir spesielt fruktbar når deres fagressurser overlapper oss.

Eriksen forteller videre at NRK er en kunde med stor forståelse for de faglige utfordringene og løsningene som de foreslår og utvikler. 

Beholdt den gamle logoen

Det som ikke har endret seg er logoen og navnet til Norsk Rikskringkastning, men det er blitt gjort andre endringer.

NRK har fått en ny familie med fonter som skal brukes til all tekst fra rikskringkasteren. 

Det har de utviklet for å skape en sterke identitet på tvers av NRKs flater slik at avsenderen blir enda mer tydelig. 

Med de nye fontene har de brukt den aller siste forskningen og innsikten de har for hva som gjør en font godt lesbart.

— Målgruppen er uendelig stor, det vil si absolutt alle.

Drømmeoppdraget

Eriksen mener at alle som jobber med design og identitetsutvikling som dem kunne ha tenkt seg å jobbe med NRK.

Statskanalen har en enorm eksponering og Eriksen tenker at hvis man jobber for NRK, så jobber man egentlig for alle i Norge.

— Det er en kjempespennende designoppgave, det er veldig stimulerende.

Cecilie Lyng er profilsjef i NRK og forteller at de var på tide med ny grafisk profil for dem. 

De gikk igjennom elementene NRK hadde og så på hva som funket og ikke. Da ble det klart at logoen er ikonisk og trenger ikke å bli endret etter sist gang i år 2000.

Hun forteller også at det vil skje endringer på andre flater hos NRK som for eksempel radio. 

Emneord: