Sophia Johansson og Anne Jahr er to av fem som driver Floke. Foto: Nora Garnes Flatjord

Kreativiteten blomstrer i nye lokaler

Floke er en organisasjon som ønsker å gi unge kreative en arena til å produsere og selge produktene sine. Søndag 16. oktober var det duket for første "Flokemarked" i organisasjonens helt egne lokaler.
Mandag, 17 oktober, 2022 - 23:49

Siden i fjor sommer har Floke hatt marked en gang i måneden. Til nå har de «poppet opp» litt her og der, men har savnet sitt eget lokale.

 – Vi har savna vårt eget hjem. Vi har jo blitt en større organisasjon, fått mange faste tilhengere og også følt at vi trenger et sted vi kan kalle hjem. Og nå har vi fått et flokehjem, forteller Sophia Johansson, en av Flokes eiere.

Løfte hverandre opp

Sammen med Melissa Alejandra, Ivar Djurhuus, Anne Jahr og Zuleika Calderon, har hun skapt en arena hvor unge kreative kan møtes og drive med det de elsker sammen. Her får de kreative også muligheten til å selge det de lager og utvikle bedriften sin.


Zuleika Calderon selger smykker og øredobber hun har laget på Flokemarkedet. Foto: Nora Garnes Flatjord

 – Særlig under korona var det mange som ville få fram bedriftene og solgt produktene sine, så vi ville bare gi de et litte dytt og veilede dem. Unge sliter ofte med økonomi, så det er hyggelig å kunne hjelpe, forklarer Calderon

Johansson forteller at det er mange som sitter alene med arbeidet sitt. Det kan bli ensomt i lengden, og har man spørmål er det vanskelig å vite hvem man kan spørre.

 – Vi vil samle alle og løfte hverandre opp, forteller hun

Mareritt før åpning

Selv om lokalene er fulle av mennesker denne søndagen i oktober, er Johansson og Calderon alltid nervøse før åpning av markedene.

 – Jeg har alltid mareritt dagen før markedene, i drømmen så kommer ingen. Men det er jo fordi det betyr så mye for meg, forteller Calderon.

Hun forteller at markedene alltid er populære, men at det kan variere litt i antall besøkende. Noen ganger er det 800, andre ganger rundt 2000.

Kollegaene forteller at markedene tok helt av under pandemien. De jobbet hardt for å få tillatelse av kommunen til å holde marked. Til slutt klarte de å lage et system som funka for alle parter, og kommunen sa endelig ja. Folk kom fra hele landet for å selge produktene sine eller bare besøke markedet. Noen ganger var det kø i over to timer utenfor markedet.

 – Etter det har det blitt både en «hype» heldigvis, og også noe som folk gleder seg til, sier Johansson

Det har også blitt populært å pynte seg når man skal på Flokes markeder. Calderon kom da på ideen om «Floke Fashion»

 – Vi har alltid en Floke-fotograf som tar bilder av antrekk, og det pleier folk å like, sier hun

 – Folk blir så inspirert av hverandre, det synes jeg er skikkelig kult, legger Johansson til.

Mestringsfølelse

Hos floke legger de vekt på lidenskapen som ligger bak produktene som blir laget.

 – Det handler om kreativitet og muligheten til å uttrykke seg gjennom stil, forklarer Johansson

De ønsket å lage dette skaperverkstedet hvor folk kan føle mestring gjennom både å produsere ting, men også gjennom å selge produktene.

På markedene ønsker de også at publikum skal få mere respekt og større forståelse for det de kjøper. Før forventet man å kun finne billige produkter på slike marked, men her får kundene møte kunstneren bak produktet. Kanskje får man høre litt om hvordan produktet er laget eller hvor lang tid det tok. Ideen er at kundene i større grad verdsetter og respekterer det de kjøper her enn hos en større bedrift.

 – Folk skjønner at dette er kvalitet, det er kunst og det er tid, forteller Calderon.

Floke Crew

For å få organisasjonen til å gå rundt har de samla en gjeng frivillige som kalles Floke Crew. De hjelper til på markedene og der det trengs. Mange blir med for å få et større nettverk og møtes ofte i flokes lokaler for å være sammen.

 – Vi er så takknemlige for dem. Vi hadde ikke klart å holde det gående uten dem, sier Calderon.


Frivillig: Anna Tjelta Dahl er en del av de frivillige i Floke Crew. Foto: Nora Garnes Flatjord

Anna Tjelta Dahl er en del av de frivillige i Floke Crew, og har vært det i ca. et halvår. Hun hjelper til der det trengs og henger ofte i Flokes lokaler. Her har hun blitt kjent med mange kreative mennesker, som inspirerer hverandre. Hun forteller at hun føler seg hjemme her. Dahl skulle gjerne ønske hun hadde enda mere tid til Floke.

–  Jeg er her ikke så ofte som jeg vil, forteller hun.

Emneord: