- Det passer bra, jeg har pynta meg, svarer Andrea Hansen (25) på spørsmålet om å bli fotografert, og utdyper: - Ser ut som en uteligger. Her er hun, i hvert fall, på plass bak pulten «sin» på biblioteket i P48 ved OsloMet. FOTO: Martin Norbeck Ellevold.

Livet bak desken

Andrea Hansen (25) er studentassistent i IT-desken, og selv om hun kan få litt nok av og til, liker hun jobben.
Mandag, 17 oktober, 2022 - 23:42

Hvis du hater livet, søk jobb på IT-servicedesk! sier hun. - Folk flest faktisk er ganske hyggelige. Lønna røper hun at er litt høyere enn 169 kroner i timen - som hun sier at er det hun skulle ønske hun kunne si (og altså sa, men ikke mener) at den er. Og lønn er jo greit, det: - Tror du jeg sitter her i åtte timer og hjelper idioter med å koble til internett hvis jeg ikke får betalt? sier hun. - Det med idioter var bare kødd. Det går an å spille kabal, da. Og så kan man jobbe med skole når det ikke er noe annet å gjøre.

Utover å få studenter på nett, hva gjør de i desken?

Hovedsakelig hjelper vi folk med alt mulig, folk som ikke husker passord, koble til internett, printer, laste ned programmer. Og så har vi AV-utstyr-utlån (audiovisuelt utstyr), så det kan vi litt om, eller, vi har fått litt opplæring, men det er egentlig ikke vår jobb. Vi skal bare scanne inn og ut.

Kun OsloMet-studenter

Vaktene er enten fire eller åtte timer lange. Vanlige åpningstider er 8 til 18:30, men det stenger 17 på fredager, og i helga er det helt stengt. - De aller fleste her studerer noe innen IT, forteller hun. - En som jobber her er byggingeniør, men man får jo opplæring. Og så er det mye googling.

Selv går hun 3. året av dataingeniørstudiet på OsloMet – alle de ansatte går her, det er et krav. Nå som det er nytt semester og flere i gamlestaben er uteksaminerte, har det kommet en del nye til. I jobbgruppechaten er det 24 medlemmer, sier hun etter en titt: - Så jeg regner med at vi er rundt 24. Hun har jobba her i to år, og anslår at aldersspennet blant de ansatte er ganske likt det ellers på universitetet. - Folk her er alt fra rett ut av vgs til.. hun eldste er vel 28. Jeg er nest eldst. De fleste… sånn 22.


Legomannen Milad jr. – Han er litt mystisk, men han er moralsk støtte, sier Andrea. FOTO: Martin Norbeck Ellevold.

Ikke den eneste IT-desken til universitetet

Det er visst to til – en på Kjeller, og hovedkontoret i Stensberggata 29. Der stenger det 4. - Der har du både studentassistenter, lærlinger, og alle som jobber på IT opp i systemet.

Hvem er flinkest her?

Hun sier hun ikke skjønner spørsmålet helt, men nevner en som heter Milad: «Han har jobbet her veldig lenge. Han er evig student. Eller, han er bare 23, tror jeg, men han virker eldre, han er veldig vis, klok – han studerer ikke IT engang, men han.. kan alt. Tror han går radiografi.»

Milad er å nå på telefon: - Jeg gjør bare jobben min. Men jeg er den som har jobba der lengst, så jeg vet kanskje litt mer enn de fleste.

Generelt om miljøet på arbeidsplassen, kan han si følgende:

Min personlige oppfatning er at vi har et godt miljø, bestående av veldig mange dyktige og hyggelige folk. Ikke bare i vår seksjon, men i avdelingen for øvrig. De aller fleste, om ikke alle, er nok enige. Det er jeg ganske sikker på.

Andrea sier de prøver å gjøre litt sosiale ting innimellom. - Vi prøver å finne på litt ting fordi det er hyggelig, ikke fordi vi nødvendigvis har så mye til felles. Vi har en Switch (Nintendo Switch, tv-spillkonsollen, red.anm.) på hovedkontoret, bl.a., hvor det blir litt Mariokart.

Kan dere se passordene til folk?

Nei.

Under ingen omstendigheter?

Nei. Veldig mange er misfornøyde med at vi ikke kan gi dem passordet. Men vi kan sperre kontoen, eller bytte passordet.

Når sperrer dere?

Vi gjør ikke det – men vi kan. Det er en trussel. Hvis du spør om for mye dumt.