Foreldre på Langbølgen er usikrere på hvor trygt det nye sykkelfeltet er for deres barn.

Befolkningen på Langbølgen er kritisk til det nye sykkelfeltet

Lokale på Langbølgen er i tvil om det nye sykkelfeltet er verdt all penger, tid og krefter
Fredag, 21 oktober, 2022 - 12:00

Om to måneder kan syklister i Langbølgen komme seg på banen og sykle på det nye feltet som tok hele to år å bli klart. Prosjektet begynte i februar 2021 og har pågått fra rundkjøringen på Lambertseter og strukket seg ned til Nordstrandveien, forbi Munkelia T-bane stasjon. Veiarbeidet var planlagt ferdig mot slutten av året 2021 før entreprenøren gikk konkurs og arbeidet stoppet opp i mars. 

Denne forsinkelsen reiste opp frustrasjoner hos befolkningen som hadde mange delte meninger om det nye miljøtiltaket.  

I dag er det store begeistringer nå som veiarbeidet endelig tar slutt, men noen er fortsatt kritiske til det nye sykkelfeltet.  

Hindringer på sykkelstrekningen 

– Den delen av sykkelfeltet som er mellom rundkjøringen på Lambertseter og kirken har vært ferdig i ett år, men den har vært helt ubrukelig. Det er fortsatt stående skilt og fartsmålere på feltet, så den får jeg ikke brukt enda, sier syklisten Andreas Bjørklund. 

Han sykler hverdag og leverer både barn til barnehagen og sykler til jobb i byen. Bjørklund mener at kommunen undergraver respekten for sykkelfeltet. Han mistenker at biler fortsatt vil stå i veien når de tar bort skiltene.  


Andreas Bjørkelund leverer barn på sykkelen til barnehagen. FOTO: Yasmin Elmousaoui

 

– Jeg foretrekker opphøyd sykkelfelt som er fysisk adskilt fra veien. Men det er bedre å sykle på sykkelfelt enn å ikke ha det i det hele tatt, så når jeg leverer og henter fra barnehagen er det mye tryggere, legger Bjørklund til.  

Fotgjengere er også spent på hvor flinke syklistene blir til å bruke sykkelfeltet.  

– Det har tatt lang tid og kostet masse penger! Jeg får håpe syklistene blir flinkere til å bruke det, skriver Tove Reidun Sjønnesen til Journalen.  

Sjønnesen bruker fortauet og opplever at syklister blir sinte eller ser dumt på fotgjengere når de ber dem bruke sykkelfeltet.  

Ulempen med sykkelfeltet er at den går bare en vei på deler av veien der det burde vært begge veier, mener Bjørklund. Han synes det skulle vært tilrettelagt enda bedre siden kommunen brukte alt for lang tid på dette prosjektet. 

– Men det er selvsagt bedre med noen en ingenting! Forteller Bjørklund.  

Bymiljøetaten er blitt kontaket av Journalen men fikk ingen tilbakemelding. 

Ikke forsvarlig for barn 

Langs sykkelstrekningen på Langbølgen er det mange barn som sykler til og fra skolen. Foreldrene mener at det ikke er så trygt for dem å sykle på sykkelfeltet og gir en streng beskjed om å forholde seg til fortauet.  

– Jeg har selv barn på barneskole alder og de bruker fortauet. Jeg ber dem alltid bruke fortauet der det er mulig, det er litt farlig for dem å sykle på feltet, sier Asiema, mor til to små barn. 

Det synes Anna Nguyen er helt lov som er en voksen som bruker sykkelfeltet. Hun skriver til Journalen at det avhenger av gamle og impulsive barn kan være. Det krever erfaring på bruker av sykkelfeltet sammen med voksene for å kunne være trygg.  

Et annet argument som ble fremmet til Journalen er høy fartsgrense. Andreas Bjørklund mener at grensen bør være på mindre enn 30km/t for at barn skal kunne sykle på feltet. I dag er fartsgrensen 40km/t og felte ligger tett på bilistene som kjører av og til over grensen. Veiene består også av nedoverbakker mot Nordstrand og det kan oppleves som farlig for barn.  


40km/t, fartsgrense på sykkelstrekninngen. FOTO: Yasmin Elmousaoui

 

Nye tilvenninger og en ny kundegruppe 

Sykkelfeltet har vært et stort dilemma for de fleste på Langbølgen. Arbeidet som tok litt over ett år har preget både trafikken ute, men også kundetrafikken på Nordstrand konditori som ligger ved Munkelia T-bane stasjon mellom Lambertseter og Langbølgen. Kafeen ligger rett ved en innsnevring der arbeid er fortsatt i gang. Ifølge kafe verten har de fleste kundene vært bilister som kjører forbi deres kafé.  


Bakeren Munthe og ansatt venter spent på deres nye kundegruppe. Foto: Yasmin Elmousaoui

– Før var det jo masse parkeringsplasser, nå er de borte og erstattet med sykkelfelt. Så nå må vi satse på sykkel kundene.  

Eieren Tommy Munthe mener at det er mye ting de må ta hensyn til nå.  

– Det er veldig få sykkel kunder hos oss, sier han før han blir avbrutt av sin kollega

– Jo, de to som svømmer sier hun mens hun ler.  

Munthe var mer bekymret tidligere når veiarbeidet stengte krysse og bygde opp gjerde som blokkerte strømmen inn hos dem.  

– Mange gadd ikke å gå rundt hele gjerde for å komme inn hos oss, sier han.  

De forteller at de er veldig spente på hvor mange syklister som stikker innom nå som det er et nytt sykkelfelt. 

 

 

Emneord: 
Tags: