Den nye utstillingen vises i tillegg til omvisninger i hovedbygningen. Disse omvisningene er gårdens viktigste attraksjon. Foto: Oda Sophie Usterud

Nyåpnet kunstutstilling på Bogstad Gård

Krig, kvinnesyn og selvpresentasjon er alle aktuelle temaer på den nye kunstutstillingen på Bogstad Gård. Kunstverkene er valgt fra to kunstsamlinger med 250 års historisk mellomrom.
Tirsdag, 18 oktober, 2022 - 13:30

I år er det 250 år siden Peder Anker kjøpte godset på Bogstad. Gården ligger ved inngangen til Sørkedalen i Oslo, og er i dag et museum som eies av Bogstad Stiftelse. I anledning jubileet har de renovert den gamle låven på gården og laget et såkalt “white-cube-galleri”, som de kaller Galleri Østfløyen. Her åpnet det 30. september en ny kunstutstilling kalt “Kunstsamlerne”, som skal vises frem til 16. mars neste år. 

Utstillingen er satt sammen av verk fra kunstsamlingen til Peder Anker, som allerede har vært på Bogstad i 250 år, og verk fra kunstsamlingen til Rolf Hoff, som er en av nåtidens mest kjente samlere av samtidskunst. 


Det gamle trauet som kuene fikk fôr i har blitt bevart under renoveringen av den gamle låven. Det brukes i dag som en scene for noen av kunstverkene. Foto: Oda Sophie Usterud

Konsept som utfordrer tolkning av kunsten

Martin Biehl er avdelingsdirektør på Bogstad, og forteller engasjert om konseptet bak utstillingen. 

– Utstillingen er kuratert med en idé om at kunsten er allmenngyldig. Kunsten sa noe til menneskene på 1700-tallet, og den sier noe til menneskene i dag, og når man setter kunst fra de to periodene sammen ser man at det oppstår spennende dialoger, forteller han.

– Konseptet for utstillingen er at kunstverkene er satt sammen i par eller tripletter. Den består av totalt 30 par/tripletter, der noen består av bilder eller malerier, mens andre består av skulpturer, legger Biehl til. 

Med andre ord, verk fra Peder Ankers kunstsamling satt ved siden av verk fra Rolf Hoffs samling av samtidskunst, muliggjør nye tolkninger av begge kunstsamlingene. Ida Lützow-Holm er fagkonsulent på Bogstad Gård og har vært med i utviklingen av utstillingen. Hun erfarerer nettopp dette. 

– Jeg opplever at folk som kommer og ser utstillingen, ser både den nye og den gamle kunsten med nye øyne i lys av hverandre, sier hun.

 

Anbefaler omvisning

Lûtzow-Holm anbefaler alle som ønsker å se utstillingen å bli med på en omvisning. 

– Det kan være litt vanskelig å forstå konseptet bak kunsten, særlig når det gjelder samtidskunsten. Omvisning koster det samme som inngang til utstillingen, så det er et godt tips å dra på omvisning for å bli forklart konseptet og ideene bak utstilingen. Studenter slipper inn gratis, sier hun med et smil.

 

En liten smakebit av utstillingen

For fagkonsulenten Ida Lützow-Holm er det særlig to av kunstparene som har gjort ekstra inntrykk.


Par nummer to i utstillingen. Bildet til venstre er fra samtidskunst-samlingen til Rolf Hoff, og bildet til høyre er fra Peder Ankers. Foto: Oda Sophie Usterud

Det første paret hun trekker frem er par nummer to i utstillingen, som er satt sammen av bildet til Margi Geerlinks uten tittel (t.v), og bibelmaleriet Maria og barnet med Maria Magdalena som er av en ukjent kunstner.

– Jeg synes dette er et ikonisk par, og at det er disse to kunstverkene som har den tydeligste dialog i utstillingen, sier hun. 

– Tema for dette kunst-paret er for oss på Bogstad en kvinnes vurderinger rundt det å gi liv, forteller avdelingsdirektør Biehl. 

Bildene satt opp mot hverandre belyser samfunnsdebatten rundt forventningen man har til at kvinner skal til bringe nytt liv til verden. Verket til Rolf Hoff kan sies å utfordre debatten ved å rette fokus mot kvinnene som ikke ønsker å få barn, og kvinnene som ikke kan få barn. 


Par (trio) nummer ni - krigsveggen. Bildene til høyre og venstre er fra Rolf Hoff, mens bildet i midten er fra Peder Anker. Foto: Oda Sophie Usterud

Krigsveggen, som hun kaller den, har også fanget øyet til Lützow-Holm litt ekstra. Den består av to bilder fra Rolf Hoff sin samling: Toy Soldier av Vik Muniz og Successful Averages “Water Drops” (Islamic state, Al Quaeda stock photo) av norske Emil Finnerud. Fra Peder Ankers samling er det maleriet Slagscene fra trettiårskrigen av Attribuert Jacques Courtois som er representert på veggen. 

– De moderne verkene til Rolf Hoff uttrykker mer eksplisitt motstand mot krig. Maleriet fra Peder Ankers samling derimot, i likhet med mange andre malerier på den tiden, gjengir en slags forskjønnelse av krigen, sier Lützow-Holm.