Til tross for at sparkesykkelen står pent parkert, kan den lette falle om noen dulter borti den, mener Terje Andrè Olsen. Foto: Julie Solvin Jacobsen

Norges Blindeforbund ut mot politikere på twitter

Norges Blindeforbund reagerer på at sparkesykler er parkert dårlig rundt omkring i Oslos gater: - Vi ønsker å gå på butikken uten å snuble!
Tirsdag, 18 oktober, 2022 - 10:48

Onsdag 6.oktober tweetet Norges Blindeforbund Oslo en reaksjon på dårlig fremkommelighet i Oslos gater:

“@NBFOslo: Her står en elsparkesykkel klint inntil gelenderet og en annen rett foran trappen ved fortau og fotgjengerfeltet i Sørkedalsveien. Slik blir Oslo mindre trygg og tillgjengelig for svaksynte og blinde fotgjengere. Hva skjer med geofencing? @sirinstav @RaymondJohansen”

Terje Andrè Olsen, forbundsleder for Norges Blindeforbund, forklarer motivasjonen bak utspillet.

– Vi ønsker å gå trygt på fortauene våre, og de som parkerer sparkesyklene er for dårlige til å parkere. De parkerer veldig mange ganger på tvers av fortauet. Det gjør at vi sliter med å gå rundt eller snubler i de, konstaterer Olsen.

– September 2021 ble antall sparkesykler i Oslo kuttet fra 28.000 til 8.000. Føler du dette hjalp på fremkommeligheten for de med synshemmelse?

–  Det er klart at det hjelper når man reduserer såpass betraktelig, men det er fortsatt et problem for oss.

Ikke i mål enda

Olsen er tydelig på hva som er deres endelige mål i denne kampen.

–  Vi er først i mål når vi har fått faste parkeringsplasser og forbud mot å sykle med de på fortauet. Da har vi en løsning hvor vi kan leve side om side med disse nye mikromobilitetsløsningene.


Terje Andrè Olsen. Foto: Julie Solvin Jacobsen

Til tross for at Olsen bemerker jobben forbundet har gjort til nå, er han tydelig på at det er et stykke igjen.

–  Vi har jobbet med blod, svette og tårer for å få frem de begrensingene som er der i dag, men vi er enda ikke i mål.

Oslo skiller seg ut 

Olsen forteller videre om forskjellene i Europas storbyer, og at Oslo er på toppen av antall sparkesykkel per innbygger.

– Selv etter reduseringen av antall sparkesykler, har vi fortsatt veldig mange i bybildet om vi sammenligner oss med andre byer. Oslo er godt over snittet. I Paris er det 12.000 til sammen, hvor det nå i Oslo er 8.000. Vi i Norges Blindeforbund mener antallet fint kan reduseres til 4.000.

Motsvar lar vente på seg 

Journalen har prøvd å få kommentar på problematikken fra flere i byrådet for miljø og samferdsel. Martin Nielsen, byrådssekretær for miljø og samferdsel (MDG), sier at de ikke har mulighet til å svare på spørsmål rundt elektriske sparkesykler i denne omgang. 

– Å svare på kritiske spørsmål innebærer alltid en god del arbeid, og byrådsavdelingen for miljø og samferdsel har veldig stor pågang for øyeblikket, til tross for at vi jobber sent og tidlig, sier Nielsen. 

Besvarelser på Oslo kommunes nettsider 

Besøker man Oslo kommuners nettsider for miljø og samferdsel, ser man flere besvarte spørsmål om temaet. Sirin Hellvin, byrådsleder for miljø- og samferdsel i Oslo, har respondert på flere slike spørsmål.

 I en kommentar rundt inntøying av elektriske sparkessykler i 2021, skriver hun:

–  Bymiljøetaten bruker betydelig ressurser på å følge opp elsparkesykkelproblematikken. (….) Etaten bruker også tid og ressurser på å følge opp utleieaktørene. Disse har et ansvar for å følge opp den virksomhet de driver i bybildet.

Infrastrukturen burde komme først

Til tross for at Olsen og Norges Blindeforbund Oslo ikke har fått noe svar på tweets de har postet, gir de seg ikke. Olsen syns måten kommunen implementerte elektriske sparkesykler ble feil, og han gjør det han kan for å påvirke til handling. 

– Det går ikke at man kan si “Ja men vi prøver og prøver, og vi skal vi bedre, og en eller annen gang blir vi bra nok”. Man bør ha infrastrukturen før man setter i gang og bygger ut. Du bygger en flyplass før du oppretter flyruter!

Emneord: