Parkeringstrøbbel skaper uro

Bydelsutvalget i Bjerke ser på muligheten til å innføre beboerparkering på Årvoll.

Skilt som viser parkering forbudt
Slike skilt er plassert i nesten hver eneste gate på Årvoll. Foto: Fredrik Lilleaasen

På Facebook denne uken la Bydel Bjerke ut informasjon om et kommende folkemøte som oppfordrer til diskusjon rundt parkeringsituasjonen i området. Folkemøtet vil ta plass på Årvoll Gård 26.10 kl 19.00 - 20.00.

Området er preget av mange hus og boligblokker, fotballbaner og nærbutikker. I tillegg er det flere skoler og barnehager som skaper mye trafikk i rushtiden. Bydelen ligger også gunstig til for turgåere, med kort vei til skogen. Grunnen til at diskusjonen har blusset opp skal være den økende fremmedparkeringen ved Tonsen og Veksthusfløtten.

Beboerparkering vil si at de kommunale veiene i området, som per nå er gratis, vil få parkeringsavgift. Beboere innenfor sonen må derfor kjøpe et årskort for å få fast plass, mens besøkende må betale timepris for å parkere langs veien.

Det vil ikke være første gang bydelen innfører slike soner og ifølge kommunens erfaringer vil dette føre til lite fremmedparkering. I 2018 og 2019 ble det vedtatt beboerparkering på Risløkka, Refstad og øvre Brobekk. 

Kjenner seg ikke igjen

Hanne Marasović, en beboer i området, mener det ikke er nødvendig med innføring av parkeringsavgift. Noen flere i kommentarfeltene på Facebook støtter henne i.

–Det gjør det vanskelig for de som skal bruke skogen. I tillegg blir det utfordrende med henting og levering av barn både til venner og aktiviteter, sier hun.

Selv om kommunen skal ha fått inn klager om økende fremmedparkering har ikke Marasović hørt noe særlig om problemet før kommunen opplyste om det på Facebook.

Bydelesutvalget har delt hele området inn i fire, slik at man kan utvide parkeringsordningen gradvis om nødvendig. Reiser man til de ulike områdene finner man mange skilt som viser til "all stans forbudt" eller "parkering forbudt" for å hindre for mange biler i gatene. Selv om disse skiltene er tydelige er det ikke alltid de blir fulgt.

Biler parkert langs veikanten
Det kryr av biler langs gatene, ofte på begge sider av veien, som skaper ekstra smale passeringspunkt. Foto: Fredrik Lilleaasen

–Håpløst

En som mener det bør komme parkeringstillatelse er Thor Møkkelgjerd. Han bor et steinkast unna, på Veitvet, men kjenner godt til problemstillingen og sier det vil hjelpe beboerne.

Bilde av Thor Møkkelgjerd
Thor Møkkelgjerd (54) mener det vil bli enklere å parkere om man innfører beboerparkering. Foto: Fredrik Lilleaasen

–Det vil gi mye mer plass til bilene. Folk med flere biler eller tilhengere stående vil måtte flytte disse for å unngå ekstra kostnader. Dette vil også gi besøkende og turgåere plass til å parkere mot en liten avgift.

På spørsmål om prisen vil gi konsekvenser for antall besøkende i området svarer han:

–Jeg betaler fint parkeringen for gjestene mine når de kommer på besøk. Her på Veitvet har jeg opplevd at min egen mor ikke fikk parkering når hun skulle besøke meg, og endte med å reise hjem igjen med en gang. Slike tilfeller skjer ikke med betalt parkering.

Videre forklarer han at prisene som er satt i området ikke vil være spesielt høye. Møkkelgjerd mener den vil kunne sammenlignes med den månedlige summen man må betale for å kunne parkere i borettslagene rundt om i Oslo.

Prisene for ettårig parkeringstillatelse i 2023 vil ifølge bydelen være 3200 kr for diesel/bensin bil og 1360 kr for EL-bil. I 2023 blir prisen per. time bli kr. 36,- for bensin/dieselbil og kr. 16,- for El bil. HC-parkering og parkering på privat grunn berøres ikke. Prisene bestemmes i kommunens årlige budsjett. For videre informasjon rundt de ulike parkeringstillatelsene kan man besøke Oslo Kommunes nettsider.