Utvekslingsstudentene Francisca (22) fra Spania, Thibaut (23) fra Belgia, og Nahia (20), også hun fra Spania - her avbildet mens de spiller Vildkatten, på spillkvelden til OsloMet Gaming og Aktivitetsgruppen i Studentenes tiltakspakke 2022 (SiO). FOTO: Martin Norbeck Ellevold

Spillkveld gikk an

Mandag var det spillkveld på OsloMet. Åpent for alle, gratis inngang, snacks, pizza og brus, og ganske så mange spill å velge mellom – og ikke så mange ledige bord der inne i det romslige studenthuset P52.
Mandag, 17 oktober, 2022 - 23:25

Og så varte det ganske lenge - fra 17:00–21:00 - så ikke for lenge heller. Og de som ville gå, gikk jo bare, folk kom og gikk som de ville. Kanskje noen ble tvunget til å bli litt lenger enn planlagt av dem de spilte med, eller av at spillet tok sin tid – det var en del kompliserte strategispillrunder som pågikk der. Virtual Reality-headset var det også der, tre-fire stykker, i tillegg til tv-spillkonsoller av ulike slag – en del spilte Mario Kart, én fyr en easy Guitar Hero-sang mens han snakka filosofisk med hun ved siden av om hvor vanskelig det er å ha følelser her i livet. For det meste gikk det nok i brettspill, eller – bordspill, table top games, som det heter på engelsk, mange av spillene hadde jo både kort, brett og terninger – som Monopol, det hadde de ikke. Kanskje like greit, så lenge varte det ikke. Men man kunne velge fra en hel tralle med spill! Noen gikk fra bord til bord og utforska, andre ble stort sett sittende ved det samme hele kvelden, med de samme folka, den samme gjengen, kanskje en de kom med, kanskje ikke. Noen hadde sikkert en sånn type oversikt, men de fleste satt nok mest og spilte.

Samarbeid

Marius Wiker Aasheim var en av dem som kanskje hadde litt oversikt. Han var der, og er leder i OsloMet Gaming, en av to organisasjoner bak arrangementet. Den andre er SiO, eller, altså: Aktivitetsgruppen i Studentenes tiltakspakke 2022. Gaming-samfunnet ordnet spillene og lokalet, mens aktivitetsgruppen sto for gratis snacks, brus og pizza til alle - pluss markedsføring av arrangementet i forkantt. Caroline Harstad Arebø er med i aktivitetsgruppa, og igjen til slutt, hun også, sammen med de tre andre prosjektmedarbeiderne fra SiO - og noen andre fra styret i OsloMet Gaming. De er enige om at det ble en suksess. Hun forteller meg at aktivitetsgruppen baserer seg på tilskudd fra regjeringen ifm. korona, øremerka «sosiale og psykososiale tiltak for studenter» (sitat regjeringen.no .). Oppleggene de lager, finnes i SiOs eventkalender – det er ca. samme opplegg på Blindern to dager senere, står det der. I kveld har hun og tre andre fra utvalget vært her. - Mest for å passe på at folk har det bra, sier hun – og mer som miljøarbeidere enn vakter, kanskje. Er dette omtrent det OsloMet Gaming pleier å holde på med, forresten, bare med snacks og pizza og sånn? Jeg spør Marius, og han er ikke så uenig: – Det er jo her i P52 vi er til vanlig, sier han. Han forteller at Caroline (Arebø) maste en god del på ham mail i prosessen med å få kvelden til å bli noe av - han retter seg selv: - Ikke «maste», da.

Og deltakerne, da?

Studenter, for det aller meste - hvis ikke utelukkende. Journalen fikk ikke snakka med alle, men noen - bl.a. Leart, Rikke og Frida. De satt og spilte Star Fluxx, et av sikkert flere merkelig kortspill å finne der. De er her fordi det er sosialt. Flesteparten i styret til Gaming-samfunnet var og der, noen av dem tidvis dypt inne i et strategispill med mange regler og brikker. Og så var det utvekslingsstudentene Nahia (20), Francesca (22) (fra Spania) og Thibaut (23) (fra Belgia). De to spanjolene er blitt kjent her i Norge, på studiet: farmasi på UiO. Francesca og Thibaut møttes på et annet SiO-arrangement for en tid tilbake. I kveld har de spilt det spillet der man setter opp et tårn av treklosser, og så går man på rundgang med å trekke ut en og en kloss, helt til noen velter tårnet - og så en liten runde Vildkatten før de dro.