Ondrey Vychodil tror oppussingen av kaféen har hjulpet på antall kunder. Foto: Ondrey Vychodil.

Trender på tiktok

Cocoa er en av kafeene som trender mest på den populære appen Tiktok. Som Norges eneste kakaobar og et beundringsfullt interiør, velger mange å ta turen til kakaobaren.
Mandag, 17 oktober, 2022 - 15:26

Ondrey Vychodil (37) tok over den allerede eksisterende kaféen Cocoa i 2020 under koronatiden. Året med nedstengelse av samfunnet brukte han på å pusse opp kaféen og dekorere det slik han selv ønsket. I september 2021 åpnet han endelig dørene til en oppgradert Cocoa kafé. 

Ønsker å tiltrekke unge 


I 2018 flyttet Ondrey Vychodil til Norge. To år senere kjøpte han Cocoa kafé. Foto: privat.

Ondrey forklarer at Grünerløkka er et sted man trenger å skille seg ut. Han og medeieren valgte å skille seg ut ved interiør, men også maten. Cocoa er allerede Norges eneste kakaobar, men i tillegg til dette selger han sukkerfrie, glutenfrie og veganske matvarer han tror tiltrekker unge folk som er opptatt av et sunnere alternativ. 

– Vi ønsker å være annerledes enn den typiske norske kafé og det er vi jo også, forteller Ondrey. 

Ved å bruke elementer som grønne vegger, neonrosa skilt og blå malerier, har kaféen mottatt skryt for deres instavennlige interiør. 

– Hatt fler folk i oktober, enn juni og juli til sammen

Ondrey har fått med seg de mange videoene av kaféen som florerer på tiktok. 

– Vi har opplevd en stor vekst etter vi begynte å trende litt på tiktok, sier 37-åringen fra Tsjekkia. 

Siden Cocoa begynte å trende i media i sommer, har Ondrey og hans medarbeidere opplevd en tredobling av antall kunder. Han tror kakaobaren har gått viralt på grunn av utseende av kaféen, konseptet og de hjemmelagde matvarene som han har improvisert.

– Bare i oktober har vi tjent like mye som vi gjorde i juni og juli til sammen, så mange har det vært her, sier Ondrey.


Cocoa kafé er plassert i Toftes Gata i Grünerløkka. Foto: Anna Trones.

– In love med stedet

Maria Meyjey (28), er en av mange som har postet sitt besøk hos Cocoa kafe på tiktok. Meyjey forklarer at hun ved en tilfeldighet fikk høre om kafeen fra en venninne av søsteren. Det var nemlig en kompis av henne hun ikke har møtt på 10 år som har startet kafeen sammen med Ondrey. 


Maria Meyjey besøker Cocoa hver gang hun er i Oslo. Foto: privat.

– Jeg tok turen til kafeen da jeg var i Oslo for å sjekke ut stedet og hilse på kompisen min. Det ble en av mange turer. Jeg har blitt helt in love med stedet.

Oslos mest instavennlige kafé?

På tiktok er kafeen beskrevet som instavennlig og mange mener dette er Oslos mest instavennlige kafé. Meyjey tror at mange først velger å ta turen bort på grunn av kafeens personlige interiør, men at det fort blir en kombinasjon av et pent sted, god mat og fine mennesker som driver kafeen.

– Jeg har jo faktisk aldri drukket bedre kakao, sier Meyjey. 

– Vi lever jo online og da er det viktig for mange med et estetisk fint sted, sier hun. 

Meyjey sier at hun selv blir inspirert av tilværelsene sine og tror mange kan kjenne seg igjen i denne tanken hos Cocoa.

– Det er noe helt spesielt med Cocoa som gjør at man får lyst å hedre stedet. 

– Kjedekafeer er på vei ut

Meyjey forklarer at Cocoa har et spesielt hjemmekoselig preg over seg som gjør det så komfortabelt å være der. Videre forteller hun at dette hjemmekoselige preget Cocoa har, gjør at man ønsker å støtte lokale kafeer fremfor kjedekaféer som drives av store firmaer. 

– Jeg føler meg faktisk som hjemme der. Denne hjemmekoselige følelsen er noe man ikke finner hos store kjedekafeer. De to siste årene har man nok skjønt at kjedekafeer er på vei ut. Derfor tror jeg mange velger å støtte lokale kafeer som Cocoa, mener Meyjey.

Emneord: