Vennegjengen spiser pizza og kommenterer spillet mens de ser på. Foto: Einar Nygaard

500 000 benket seg foran skjermen

Videospillet Super Smash Bros. Melee er over 20 år gammelt. Allikevel fulgte flere hundre tusen med på turneringen Apex, som gikk av stabelen denne helgen.
Onsdag, 23 november, 2022 - 13:43

På House of Nerds på Vulkan har en liten gjeng samlet seg for å se finalen av Super Smash Bros. Melee-turneringen Apex. Mens de venter på at “top 8” (de avsluttende rundene i turneringen) skal begynne, prater vennegjengen om løst og fast. Både hvem de tror kommer til å gjøre det bra i turneringen, men også om andre spill og livet utenfor. 

Denne gjengen samles stort sett hver gang det er turneringer i “Melee”, som de kaller det. Selv om dette spillet er mer enn 20 år gammelt, og det har kommet tre oppfølgerspill i samme serie, er det Melee som gjelder. Og det er ikke vennene alene om.

Komplekst spill

Hva er “Melee?”

Super Smash Bros. Melee er et kampsportspill hvor man spiller som karakterer fra Nintendo-universet. Spillet spilles gjerne på gamle CRT-tver, fordi disse har mindre “Input-lag”, altså at det  tar kortere tid før et tastetrykk (en input) registreres på skjermen.

— Det er mange som følger med på toppnivået i Melee. I mange kampspill er det det nyeste spillet som gjelder i konkurranser, men sånn er det ikke her” sier Martin Nilsen, som er aktiv i Melee-miljøet i Oslo.

Han tror Melee er så populært fordi det er laget som et konkurransespill.

— Melee var nesten for kompetitivt da det ble laget, så i senere spill har man fokusert mindre på dette aspektet. I de nye spillene har man for eksempel lagt inn funksjoner som gjør det lettere for spilleren, for å gjøre spillet lettere å sette seg inn i.  Melee har ingen sånne funksjoner. Det gjør at man må være veldig presis og nøyaktig. Ingenting skjer automatisk, sier han. 

Heier på spillere

Martin og de andre forklarer at selv om det blir vanskeligere av at alle tastetrykk betyr noe, åpner det også for at en som mestrer spillet kan være veldig kreativ i måten de spiller på. Derfor blir det også interessant å følge med på, fordi de ulike spillerne kan spille på veldig forskjellige måter. Dette er nok også grunnen til at mange som følger med på Melee har favorittspillere som de heier på, på samme måte som med fotball-lag. 

— Det er mange som følger spillere. Og siden mange av dem har vært aktive i 10-15 år er det mye historie bak hver spiller. Det oppstår også konflikter og historier mellom spillere som er morsomme å følge med på.

Inkluderende fellesskap


Knut Helland forteller at alle er velkomne på House of Nerds. Foto: August Worren

Knut Helland er daglig leder på House of Nerds. Han forteller at de er veldig glade for å kunne være en arena for gaming og nerdekultur.

— Det gir en ekstra følelse av inkludering når man har en fysisk møteplass å møte opp på, og terskelen for å bli kjent med hverandre er lavere når man kan samles rundt et event som våre lavterskel turneringer eller e-sport på storskjerm.

Helland forteller at han er veldig opptatt av at det sosiale, og at House of Nerds kan være en møteplass hvor man kan senke skuldrene litt. De som møtte opp for å se på Apex er selvfølgelig med å bidra til dette.

— Smash communitiet er et fantastisk eksempel på hvordan e-sport fremdeles kan holdes sosialt, og vi er veldig glade for å kunne være en plass som skaper grobunn og konkurranse for dette miljøet, sier Helland.