Dersom du skal bruke en av disse i vinter er det mye å ta hensyn til. Foto: Maria Rolland

El-sparkesykler står tross vinterføre

Tilbudet om leie av el-sparkesykler blir stående i Oslo på vinteren. Trygg Trafikk anbefaler å la den stå.
Mandag, 28 november, 2022 - 00:31

Det går mot desember, hvilket betyr våte og glatte veier. Sykkelfirmaet TIER lar likevel el-sparkesyklene stå i vintersesongen, på tross av vinterføret. Sammfunskontakt i TIER Norge, Kristofer Stavseng forteller om en nedgang brukere i forhold til sommeren, men at Oslo også er egnet for vinterkjøring.

– Oslo har en infratsruktur som tillater vinterkjøring i større grad enn flere andre byer, sier han.

Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk mener at det definitivt kan være lurt å velge bort el-sparkesykkelen på vintersitid.

– Vi anbefaler å la el-sparkesykkelen stå nå på vinterstid.

Krevende kjøreforhold

Hansen forteller om mye å ta hensyn til i trafikken på vinteren.

– For det første er det gråere ute. Veldig mange som går ute i trafikken på vinteren går med mørke klær gjerne. Når det er mørkere er det også vanskeligere å skille objekter fra hverandre, noe annet å være ekstra oppmerksom på, sier hun.

Som el-sparkesyklist er det dermed viktig å kle seg synlig, med for eksempel refleks, refleksvest og synlige farger, tilføyer hun.

Men ikke minst er føret også en faktor.

– Det er også dette med føret. Gjerne glattere, kan være snø, sludd og is som påvirker bremselengden. Blant annet er det krevende å kjøre el-sparkesykkel når det er glatt.


– Avhengig av føre ville jeg nok latt el-sparkesyklene stå, sier Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk/Morten Brakestad Foto: Trygg Trafikk/Morten Brakestad

Kristofer Stavseng forteller at el-sparkesyklene stenges for bruk de dagene føret er ekstra krevende.

– Vi ser jo også an værmeldingen, og i gatene om det er forsvarlig eller ikke, tross piggdekk, forteller han.

Skaderisiko

Ifølge tryggtrafikk.no er det ti ganger høyere risiko å bli skadet ved bruk av el-sparkesykkel enn vanlig sykkel. De vanligste årsakene oppnevnt er manglende kontroll hos fører, mulighet for høy fart på steder med mye mennesker og lite plass, utleiesystemet som lar uerfarne bruke de, og dårlig dømmekraft hos fører.

– El-sparkesyklene har små hjul og generelt krevende å bruke når det er glatt, sier Hansen.

Derimot finnes det tilsynelatende ite statistikk på ulykker knyttet til vinteren og glatt føre.

– Det er veldig lite statistikk om vinterkjøring spesifikt. Det kan en bare spekulere i, men jeg tror at folk er mer innstilt på å være forsiktig på grunn av mer krevende kjøreforhold. Det finnes ikke konkret statistikk på det, hvertfall ikke i Norge, sier Kristofer Stavseng.

Han forteller videre at TIER jobber kontinuerlig med sikkerhet. 

– En ulykke er en ulykke for mye. Vi gjør det vi kan for at brukerne våres kommer seg frem så effektivt og trygt som mulig.

For en tryggere ferdsel

Stavseng forteller at den nye generasjonen el-sparkesykler fra TIER er konstruert på en måte som er bedre egnet for glatt føre.

– Det viktigste tiltaket mot glatt føre er piggdekk utviklet i samarbeid med ReTyre. De nye sparkesykkelmodellene er tryggere enn før. De har større hjul, bedre demping og er mer stabile å kjøre. Konstruksjonen av sparkesykkelen er viktig for sikkerheten.

Han legger også til at sparkesyklene følger med en hjelmboks, med en foldbar hjelm.

– Mange flere burde vært kjent med at TIER tilbyr hjelm.

For en trygg ferdsel med el-sparkesykkel i trafikken sier TIER dette:

– Alltid se an kjøreforholdene før man låser opp sparkesykkelen, tenk gjennom ruten og pass opp for hindringer som trikkeskinner og fortauskanter.

Og viktigst av alt: – Ta omsyn til andre i trafikken, ikke minst gående.