Skuespillerne leker seg med manus, regi og alkohol når de spiller Hedda Gabler på Teaterkjelleren. Foto: Johannes Andersen

Full baluba med Ibsen

Det er duket for latter og sang i teaterkjelleren når fire skuespillere spiller Hedda Gabler på Teaterkjelleren.
Onsdag, 23 november, 2022 - 14:39
Jeg koste meg spesielt under replikken “HINANNEN!”

Sofie Sleipnes

Vent nå litt, tenker du kanskje? Latter og sang? Hedda Gabler? Ja, det høres kanskje rart ut at Hedda Gabler henger sammen med latter og sang. Men når man vet at premisset for forestillingen er at en tilfeldig skuespiller er god og tipsy, da blir det kanskje tydeligere. 

Full fest på scenen

Det er ikke hver dag man ser Hedda Gabler, langt mindre Hedda Gabler med en drikkevise som åpningsnummer, men en gang må være den første. Andreas Gregersen, som er kapellmester og forteller (og antakelig den eneste som er fullstendig edru), introduserer oss for karakterene, og vi skåler.

Det tar ikke så lang tid før det blir tydelig hvem den fulle skuespilleren er. Det er nemlig han som stopper etter hver setning og ser glisende ut mot publikum, strålende fornøyd med å ha husket sin egen replikk. Og det er det faktisk ganske imponerende at han (stort sett) gjør, siden han i dag er vikar og det er første gang han spiller forestillingen i dette formatet. Han heter Sindre Slorafoss, og på scenen spiller han Tesman, mannen til Hedda Gabler. Det er en viktig rolle og mange av scenene drives fremover av hans replikker. 

Rakner fullstendig

Til tross for at han i starten klarer seg etter forholdene greit, rakner det selvfølgelig etterhvert som han drikker mere i løpet av forestillingen. Det går ikke så lang tid før forestillingen kommer i andre rekke, og både publikum og skuespillerne blir mere investerte i hvilke ablegøyer den fulle skuespilleren brygger på. Det blir stadig mer kaotisk på scenen og i tredje akt begynner Slorafoss på en scene fra siste akt. Han nekter å starte på nytt. Til de andre skuespillernes protester avsløres derfor en av Hedda Gablers største twister langt tidligere enn planlagt.

I et vanlig stykke ville dette vært en skandale, men i dette kaotiske virvarret er det en fordel å ha sett scenen to ganger, spesielt fordi Slorafoss er enda mere beruset andre gang scenen vises. Det som på vanlig teater er kriser blir her de morsomste og mest minneverdige scenene i stykket. Og det er selvfølgelig poenget. Humoren står i høysetet, det er ikke egentlig meningen at det skal formidle Hedda Gabler på en god måte, eller i det hele tatt henge sammen. 

— Men det har skjedd at det kommer noen gamle damer som tror de skal se Ibsen, sier kapellmester Andreas Gregersen.

Og de blir nok litt skuffet. Men for oss andre er det stor underholdning. 

— Det er veldig forskjellig hver gang, fortsetter Gregersen. Folk blir jo forskjellig fulle. Det er en av skuespillerne som skal ta triks hele tiden, for eksempel.

Konsept med stayerevne

Andreas forteller at de startet med konseptet på et annet lokale før pandemien.

— Vi har holdt det gående så langt det har latt seg gjøre under pandemien. Nå har vi også byttet lokale og spiller nå her på teaterkjelleren en gang i måneden.


Sofie Sleipnes er i fyr og flamme etter forestillingen på Teaterkjelleren Foto: Einar Nygaard

Sofie Sleipnes var publikummer under forestillingen, og hun er strålende blid når hun forteller hva hun synes om forestillingen.

— Det var veldig bra! Jeg liker konseptet. Jeg koste meg meg spesielt under replikken “hinannen!”. Flammesekvensen var også bra, der tok de den ordentlig ut. Det liker vi!

Hvis du vil skjønne hva Sofie snakker om her må du nok dra og se selv. Det er nok en risiko for at du ikke skjønner det da heller. Men at du kommer til å kose deg, det er ganske sikkert.