Mathallen Oslo opplever en vekst i besøkende i desember. Foto: Finn Ståle Felberg

Julen påvirker butikker i Mathallen

Julebordsesongen er i full gang, noe som byr på både fordeler og ulemper for matbutikkene i Mathallen Oslo.
Tirsdag, 29 november, 2022 - 11:18

Ifølge Hovedorganisasjonen Virke kan utsalgssteder av mat- og drikkevarer forvente en nedgang i omsetning på tre prosent denne julen, sammenliknet med i fjor. Leder for bransjepolitikk i Virke, Jarle Hammerstad, har følgende å si om nedgangen.

– Dette er merkbart og mange handelsbedrifter vil få en tøff avslutning på 2022 med lavere omsetning enn i fjor og mye høyere utgifter. 

På Mathallen Oslo ved Vulkan er det allikevel tegn til optimisme. 


I tillegg til restauranter, består Mathallen av flere utsalgssteder for råvarer. Foto: Finn Ståle Felberg 

Økt omsetning i julen

En av butikkene i Mathallen er Annis Pølsemakeri, og til tross for de økonomiske utfordringene i samfunnet opplever de en stor pågang.

 – Omsetningen vår øker svært mye i desember, slik har det vært i alle år, forteller Aiden Taylor som jobber i Annis. 

Blant grepene de tar for å tiltrekke seg kunder under juletiden er et oppdatert sortiment med flere juleprodukter, samt økt aktivitet på sosiale medier.

Taylor forteller at de sender mindre varer til andre deler av landet i år, men at de ellers blir påvirket mindre av økonomisk nedgang enn det tradisjonelle dagligvarebutikker gjør, ettersom de er en nisjebutikk.

Mindre butikksalg 

Til forskjell fra de siste årene vil det nå arrangeres mange julebord rundt om i byen, og dette merkes for Annis Pølsemakeri.

– Vi selger noe mindre i butikken vår på Mathallen enn det vi gjorde på samme tidspunkt i fjor, men vi selger mer produkter direkte til restauranter nå. 


Det er forventet en økt pågang i Mathallen under årets juletider. Foto: Fredrikke Wiheden Fredrikke Wiheden

Hammerstad, fra Hovedorganisasjonen Virke, forklarer dette slik. 

– Nedgangen i år skyldes i stor grad at vi vil spise mer ute og at grensehandelen er tilbake.

Selv om det forventes en nedgang i år, estimeres det at mat og drikke står for 42,7 prosent av julehandelen, med en omsetning på 50 milliarder kroner.