SiO Mat og Drikke serverer hjemmelaget mat. Foto: Aina Brunborg Ihle

Matvareprisene stiger, og studenttilbudene er blitt dyrere

Matvareprisene har steget betraktelig i år. Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) lover rimelige studenttilbud, men også de blir nødt til å øke prisene.
Tirsdag, 1 november, 2022 - 23:30

Studentsamskipnaden (SiO) tilbyr en rekke tjenester til studenter som har betalt semesteravgift. Alle inntektene går tilbake til studentene gjennom tilbud som blant annet studentboliger, treningssentre, helsetjenester, samt spisesteder og kaffebarer.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er matvareprisene i september 12,1 prosent høyere sammenlignet med prisene i fjor. Slike endringer går også utover kantineprisene, meddeler Lene Kvale, markedskoordinator i SiO Mat og drikke.

–Vi jobber for å effektivisere driften og velge bedre og rimeligere produkter så langt det går. Nå har det dessverre vært flere prisøkninger som har fordyret produktene vi selger, sier Kvale.

Matpakke er rimeligere

De dyre matvare- og kantineprisene påvirker studentene i stor grad. Simran (20) og Karoline (22) studerer grunnskolelærerutdannelse ved OsloMet og mener at maten de kjøper i kantinene er overpriset. 

­–Jeg tar alltid med matpakke hjemmefra, det er mye billigere, forklarer Karoline. 

Studentene trekker frem kaffeavtalen til SiO som et positivt tilbud. Avtalen går ut på at elevene kun betaler 12 kroner for påfyll av kaffe, men også dette tilbudet har blitt dyrere. 

–Vi håper at tilbud som dette ikke vil få ytterligere økte priser, sier jentene. 


Studentene Karoline og Simran liker å sitte i kantinen, men spiser egen matpakke. Foto: Aina Brunborg Ihle

–Vi vet at studentene har begrenset økonomi, og er derfor opptatt av lave priser og verdi for pengene, påpeker Lene Kvale.

Videre forteller hun at de i SiO Mat og drikke jobber hardt for å holde prisene så lave som mulig. 

–Vi innhenter jevnlig informasjon om hvilke tilbud studentene ønsker fra oss, slik at vi kan tilpasse tilbudet vårt til studentenes behov.

Kvale meddeler at SiO sine prisjusteringer som regel følger prisveksten i samfunnet, men at de forsøker å gjøre grep som skal gagne studentene. 

­–Vi gjør justeringer i tilbudet slik at vi ikke skal behøve å ta ut prisveksten til kunden.


Prisen for påfyll av kaffe har økt fra 10-12 kroner. Foto: Aina Brunborg Ihle 

Ulike studenttilbud

–Tilbudene våre er rettet mot studenter og deres behov, som for eksempel eksamensboostmatpakke i eksamenstiden. I kampanjene tilbyr vi produkter som vi vet at studentene vil ha og liker. Vi har også to-prissystem som betyr at studenter får en rimeligere pris enn eksterne.

Karoline og Simran er enige om at studenttilbudene er til stor nytte, men synes likevel at prisnivået i kantinen er for høyt. 

–Vi kan få de samme produktene for en billigere penge i dagligvarebutikkene, sier Simran.

En sosial møteplass

Studentene påpeker at spiseområdene er blitt en møteplass for sosialisering. De forteller at kantinen har blitt et område for å hygge seg sammen, og bli kjent med medstudenter. 

–det er mye mer trivelig å spise i kantinen med venner, enn å spise alene hjemme, meddeler studentene.

SiO sine spiseområder er både for betalende gjester, men også for de som ønsker å nyte medbrakt.
–Vi har stort fokus på den sosiale møteplassen, og på våre spisesteder er alle velkomne uansett om man kjøper mat og drikke hos oss eller har med matpakke, avslutter Kvale. 

Emneord: