Nettshopping har blitt et kjent fenomen, som nå preger store deler av julehandelen også. Foto: PostNord

Økt julehandel på nett

Stadig flere velger å handle julegavene i nettbutikker. Dette resulterer i høysesong for postselskapene i ukene som kommer.
Torsdag, 24 november, 2022 - 18:47

Sesongen for julehandel er i gang. I år kommer mange nordmenn til å handle julegavene på nett. De kommende ukene blir det derfor høyt press hos landets postselskaper. Haakon Nikolai Olsen, presseansvarlig i PostNord, forteller at de har travle uker i vente.

– Vi er godt rustet for store volumer. Vi har de travleste ukene foran oss – med uke 48 som den travleste, godt etterfulgt av uke 49, sier Olsen. 

Pandemien endret handlevanene

Under pandemien handlet store deler av befolkningen julegavene på nett. Olsen mener trenden har fortsatt, også i tiden etter pandemien.

– Netthandelen har tatt av de siste årene – og da spesielt under Covid-19, hvor mange handlet på nett grunnet stengte butikker og kjøpesentre. Men netthandelen har kommet for å bli, sier Olsen.

Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten. Han påpeker at pandemien endret handlevanene til flere.

– Kombinasjonen av at fysiske butikker stengte ned og avstandsrestriksjoner gjorde at mange handlet på nett – og mange for første gang. Vi ser at mange av disse handlevane har festet seg og vi håndterer derfor mange flere pakker fra nettbutikkene enn hva vi gjorde før pandemien, sier Pettersen.

De siste årene har netthandelen blant nordmenn økt kraftig, og trenden ser ut til å fortsette.

– Vi vet ikke verdien av hva som ligger i pakkene, men årets pakkevolum er fullt på høyde med fjoråret, sier Pettersen.

Iversetter tiltak under høysesongen 

PostNord har iverksatt en rekke tiltak, som følge av den økende netthandelen og høy etterspørsel.

– Vi har iverksatt mange tiltak under høysesongen for å klare store mengder med volumer, sier Olsen.

Det siste året har de blant annet etablert nye terminaler i flere byer, i tillegg til pakkeautomater rundt om i landet.

– Dette er noe forbrukere setter pris på da det er enkelt og fleksibelt, sier Olsen

De investerer stadig i nye løsninger i forsøk på å treffe forbrukernes økende behov.

– Vi investerer i kapasitet for å imøtekomme fremtidens pakkevolumer, sier Olsen

Emneord: