Oslo bysykkel har 3000 sykler i ordinær sesong, og reduserer nå tilbudet til 500 sykler i vintersesongen. Foto: Ellisiv Østrem

Prisen mer enn doblet på to år

I 2020 ble VinterBysykkel med piggdekk introdusert. Da kunne man benytte seg av tilbudet for 29 kr/mnd. I år er prisen er satt til 79 kr/mnd.
Tirsdag, 8 november, 2022 - 12:01

–Hva er grunnen til at det er dyrere i år?

–Sesongen 2020/21 sponset Bymiljøetaten prisen på abonnementene. Dette gjør de ikke i år. Vi har halvert prisen på månedsabonnement på grunn av færre sykler på gaten enn under høysesong, skriver markedssjef ved UIP Nanna Reiss.

Oslo Bysykkel har blitt en tydelig del av bybildet de siste årene. Gjennom en app kan man låne og parkere sykler fra over 270 stativer i byen, og det er et populær tilbud blant osloborgere. Den ordinære sesongen nærmer seg slutten, og syklene gjennom vintersesongen vil ha piggdekk for bedre feste. Årets månedspris er halv pris av ordinært månedskort, men likevel over dobbelt så mye som fjorårets pris. 

Johannes Nyborg Heyning bruker bysykkel nesten hver dag, men har fortsatt ikke bestemt seg om han vil benytte seg av tilbudet i vinter.  


Johannes Nyborg Heyning reagerer på at prisen går opp. Foto: privat

–Sykler du uansett vær?

–Både og, hvis det styrtregner går jeg heller med paraply. Men sånn som i dag regnet det ikke så mye, og da syklet jeg. 

Han sier han er villig til å bruke sykler også i vinter, gitt at han får tak i noen. 

–Hva tenker du om at det tidligere kostet 29 kr for et månedsabonnement, mens prisen i år er satt opp til 79 kr?

–Litt overraskende at de setter opp prisen så mye egentlig. Da kan det hende jeg snur på det. Jeg sykler jo også fordi jeg synes det er deilig å sykle, men det er ikke sånn at jeg på død og liv må sykle. Jeg tyr gjerne til kollektivt når det begynner å bli kaldt ute da, forteller Heyning. 

–En annen ting er at det er skumlere å sykle på vinteren enn på sommeren. Selv om jeg stoler på at de er nøye med piggdekk og reparasjon, så er det jo litt annerledes å sykle på vinteren, sier han. 

I sesongen 2020/2021 var det 1000 sykler ute gjennom vinteren, med nesten 11 000 unike brukere. Året etter ble støtten fra Bymiljøetaten kuttet, og det stod 250 sykler med pigger ute i løpet av vintersesongen. Kommunikasjonsansvarlig forteller at de heller ikke i år får støtte fra Bymiljøetaten, og har landet på 500 sykler gjennom vintersesongen. 

–Kan det bli aktuelt å utvide tilbudet med flere sykler?

–Vi må se an bruken. Sesongen 2020/21 hadde vi for mange sykler ifht bruk, og i fjor for få. Vi prøver derfor 500 sykler til å begynne med i år. 


Høysesongen for Oslo Bysykkel nærmer seg slutten. Foto: Ellisiv Østrem

Emneord: