En innkjøpsvideo fra Normal kan få flere tusen likerklikk. Foto: Synne Talberg Berger

TikTok tømmer hyllene

Kjeden Normal har hele 14 butikker spredt utover Oslo. Ofte opplever butikkene at produkter blir helt utsolgt. Dette er et resultat av TikTok-trender og en bølge av virale innkjøpsvideoer.
Onsdag, 2 november, 2022 - 15:58

Engasjementet rundt appen TikTok vokser og vokser. Det dukker stadig opp nye trender, som kanskje påvirker oss mer enn vi innser selv.

En av de siste trendene som har florert på appen, er såkalte “Normalhauls”. Konseptet går ut på å handle flere varer av Normals varierte produktsoriment. Lipglosser, hårruller, tannbleking og sjokolader vises så opp til kamera, og flere av disse videoen sprer seg som ild i tørt gress. 

Hensviser til videoer 

Ansatt på Normal, Aimen Gondal, opplever at flere kunder etterspør varer de har sett på TikTok. 

— Det er mange som spør om vi har ting inne, også viser de oss en TikTok-video de har lagret, forteller Gondal. 


Butikken er godt oppdatert på hva som trender. Foto: Synne Talberg Berger

De ansatte merker at hva som er populært varierer fra tid til tid. Akkurat nå er det spesielt leppeoljer og hårgele som det selges mye av. Gondal kan fortelle at Normalkjeden har et ungt arbeidsmiljø, og at de ansatte selv følger med på de virale TikTokene. 

— Vi ser hva som trender for tida, og sørger for å plassere disse tingene synlig i butikken, sier Gondal som er ansvarlig i sminkeavdelingen. 


De populære varene stilles strategisk frem. Foto: Synne Talberg Berger 

Unngår unødvendige produkter

Innkjøpsvideoene legges ut under emneknaggen “Normalhaul”. Tilsammen har videoene under denne knaggen 26,7 millioner visninger. En av de som har fått med seg dette er Hedda Stolt Wang.


Hedda Stolt Wang sier det er lett å bli påvirket av trender. Foto: Synne Talberg Berger

— Egentlig er jeg ikke typen som løper til en butikk, men det skal faktisk sies at sjansen øker når jeg ser enkelte produkter gå viralt da, hevder Wang. 

Selv om hun kanskje ikke hopper på alle trendene, kan Wang fortelle at hun har flere venner som lar seg påvirke mer. 

— Jeg har et par venner som er her minst en gang i uka, fordi de har hørt om et eller annet spennende produkt, kan hun fortelle. 

Wang forsøker å være bevisst på hva hun bruker penger på, og vil helst unngå undøvendig handling. Men det er ikke bare bare i et samfunn hvor man hele tiden får tips og anbefalinger til ting man “trenger”, gjennom apper på mobilen. 

— Som oftest prøver jeg å bla forbi de videoene jeg tenker er urelevante for meg, så slipper jeg nye fristelser, innrømmer hun. 

Mye blir utsolgt

Det er liten tvil om at sosiale medier, og kanskje spesielt TikTok den siste tiden, har mye å si for hvordan trender sprer seg. Videoer deles og sendes til fjern og nær, og betydningen av dette kan tydelig sees i de utplukkede butikkhyllene. Den voldsomme oppmerksomheten kan de taktuelle butikkene nyte godt av. 


Dette er ikke et uvanlig syn i butikken. Foto: Synne Talberg Berger

— Det blir ofte tomme hyller her, bekrefter Normalansatt Aimen Gondal. 

Emneord: