Torhild Stimo og Håvard Paulsen fra Fontenehuset er glade for nominasjonen til Epica Awards. Foto: Ingvild Karijord

Vinduaksjonen nominert til internasjonal pris

I sommer var vinduer over hele Norge dekt av gardiner for å bevisstgjøre isolering blant psykisk syke - nå er aksjonen nominert til Epica Awards.
Tirsdag, 29 november, 2022 - 10:47

– Denne nominasjonen gjør at vi når ytterligere fler, og det gjør meg stolt og glad, sier kommunikasjonsansvarlig i Fontenehus Norge, Håvard Paulsen, om den internasjonale nominasjonen. 

På torsdag ble Vinduaksjonen nominert i den kreative konkurransen Epica Awards - en prisutdeling som kåres av bransjejournalister fra hele verden.

“Tenk om noen ser meg”

– Gjennom aksjonen har vi prøvd å sette folka som ikke kan være på jobb og skole, og hva det gjør med oss, i søkelyset, forteller daglig leder i Fontenehus Norge, Torhild Stimo.

– Det er en seier i seg selv å bli nominert. Da kan vi heve stemma på en større plattform, legger Paulsen til.

Fontenehus Norge lagde sammen med Anorak det som ble Vinduaksjonen i sommer. Selv om det i utgangspunktet bare skulle skje i Oslo, ble folk fra hele Norge med på å rulle ned gardiner. På gardinene sto det ulike sitater som fikk fram budskapet om hvor mange som isolerer seg alene hjemme bak gardinene.

– Mange får én eller to psykologtimer i uka, og da er det ganske mange timer igjen å fylle, sier Paulsen.

På gardinene sto det ulike sitater som fikk fram budskapet om hvor mange som isolerer seg alene hjemme bak gardinene. “Tenk om noen ser meg”, “Jeg lister meg rundt i leiligheten”, og “Jeg har sluttet å gå ut med søpla”, er noen eksempel på hva man kunne se i vinduer fra gata. 

Flere kjente navn, som Else Kåss Furuseth og Helsesista, var med å promotere aksjonen i sommer, som bidro til enda større oppmerksomhet.

– Kampanjen var veldig lavbudsjett, og flere tok kontakt med sitt lokale Fontenehus for å bli med. Det var kjempegøy, forteller Paulsen.

Vil bli landsdekkende


Slik så mange av vinduene i Oslos gater ut i sommer. Nå er Vinduaksjonen nominert til internasjonal pris. Foto: Simen Skari

Paulsen forteller at aksjonen gjorde at flere kontaktet sitt lokale Fontenehus.

– Jeg har snakka med medlemmene våre, og flere har sagt at de ble oppmerksomme på oss gjennom kampanjen, sier han.

Organisasjonens formål er å støtte folk med psykiske problemer inn i jobb, studier og aktiv samfunnsdeltakelse. 

– Man føler seg ikke som en ressurs når man er psykisk syk. Vi tror på at det hjelper å føle seg nyttig, og medlemmene våre kan derfor komme til oss å få bedre innhold i livet, forteller Stimo.

Fontenehusene i Norge er i stor vekst. Fra 2016 til 2022, har antallet Fontenehus i Norge økt fra åtte til 22. Den daglige lederen ser likevel framover.

– Vi har fått høy tillit blant fagfolk og politikere. Målet vårt er å bli landsdekkende, avslutter Stimo.